Støtte til bygninger
Søg støtte til forbedring af bygninger, nedrivning eller støjreducerende tiltag ved din bolig
Vil du være med til at præge dit lokalområde?
Igen i år åbner vi op for at understøtte udviklingen af landsbyer og lokale centerbyer gennem områdefornyelsesprogrammer. Det betyder, at I nu kan ansøge om at indgå i et samarbejde med os om at udarbejde et program for områdefornyelse i jeres lokalsamfund, hvor der er behov en samlet forbedring af offentlige arealer og gaderum.
Har I et konkret mindre projekt, som I står klar til selv at gennemføre, kan I søge støtte via Oplandspuljen.
Hvad kan der laves inden for rammerne af områdefornyelse?
Der er brede rammer for, hvad landsbyer og lokale centerbyer kan lave inden for rammerne af områdefornyelse. Et program for områdefornyelse kan f.eks. indeholde følgende:
• Forbedring af gaderum, pladser og andre offentlige arealer
• Etablering eller forbedring af grønne arealer eller rekreative områder
• Trafiksikkerhed
• Klima og biodiversitet
• Legepladser, madpakkehuse og lignende.
Hvad kan der ikke laves inden for rammerne af områdefornyelse?
• Arrangementer og events
• Initiativer med kommerciel karakter
• Vedligehold af kommunal ejendom
• Private arealer eller bygninger.
Hvem kan søge?
Lokalråd, beboerforeninger og lignende kan søge på vegne af landsbyer og lokale centerbyer.
Det er også muligt, at flere landsbyer og/eller lokale centerbyer går sammen om at udarbejde områdefornyelsesprogrammer i samarbejde med os som kommune. Vi udarbejder programmerne i samråd med jer som borgere i lokalsamfundet, og efter en bred inddragelsesproces. Det er også Horsens Kommune, der er ansvarlig for at gennemføre de konkrete projekter, herunder at vælge rådgivere og entreprenører. Horsens Kommune har ansvaret for den efterfølgende drift i samarbejde med den lokale bypedel.
Sådan søger I?
Send os en kort idébeskrivelse til planogby@horsens.dk. Skriv hvilke udfordringer, som områdefornyelsen i byen/landsbyen, skal være med til at løse. Den må gerne pege på konkrete steder, I ønsker at forbedre.
Idébeskrivelsen er ikke tænkt som et færdigt områdefornyelsesprogram. Men derimod en ansøgning om at komme i betragtning til at udarbejde et program med hjælp fra og i samarbejde med os. Medarbejderne i Horsens Kommune, Plan og By, vil hjælpe med at omsætte jeres ideer til områdefornyelse i landsbyer og lokale centerbyer.
Ansøgningsfrister
I 2024 er ansøgningsfristen
- søndag den 4. august 2024
I kan forvente svar efter den administrative og politiske behandling.
Retningslinjer
Projektet skal kunne gennemføres inden 5 år fra godkendelsestidspunktet. Det er derfor et krav, at der laves realistiske tids- og aktivitetsplaner for det enkelte projekt.
Har I spørgsmål?
Skriv til os på planogby@horsens.dk, hvis I vil vide mere. I kan også ringe til os på tlf. 29 63 21 59.
Søg støtte til renovering af din boligejendom i Brædstrup
I forbindelse med Områdefornyelse i Brædstrup ønsker vi at skabe udvikling i byen. Det gør vi blandt meget andet ved at give støtte til renovering af udvalgte ejendomme i den centrale del af byen.
Mange boligejere har med reglerne om Bygningsfornyelse mulighed for få støtte til renovering af ejendomme, der indeholder beboelse. Måske også dig?
Her kan du læse mere om tilskud til Bygningsfornyelse:
Har du et bevaringsværdigt hus eller ejendom, kan du ansøge om tilskud til renovering/restaurering samt genopretning af tabte arkitektoniske kvaliteter. Der vil blive stillet en række betingelser fra Horsens Kommune i forbindelse med et eventuelt tilskud. Ydermere må de fysiske arbejder ikke være påbegyndt.
Dog skal mindst én af følgende betingelser være opfyldt:
- Ejendommen skal være opført før 1960. Kommunen skal vurdere, at ejendommen er nedslidt. Ejendommen skal indeholde ejer- eller udlejningsbolig/-er, men ejendommen må også gerne indeholde erhverv.
Kommunen kan som udgangspunkt give tilskud til renovering og genopretning på bygningens klimaskærm (yderside), som f.eks. reparation, udskiftning eller fornyelse af tage, skorstene, tårne og spir, kviste, facader, altaner, vinduer, døre, karnapper, gesimser, altaner, trapper, ornamenter mv.
Det er kommunen, der afgør, hvilket renoveringsarbejde du kan få støtte til.
Såfremt der modtages tilskud til et projekt, tinglyser Kommunen en tilbagebetalingsdeklaration på ejendommen i en given periode. Tilbagebetalingsdeklarationen skal sikre, at ansøger ikke kommer til at tjene penge på et tilskud fra kommunen.
Ansøgning og krav til ansøgningen:
For at ansøge om bygningsfornyelsesstøtte skal der søges via den digitale blanket, hvori følgende skal indsendes:
- Et uddybende projektforslag med grundig beskrivelse af ønskede arbejder. Der skal oplyses materialevalg herunder produktblade herunder specifikationer.
- Gerne historiske billeder og tegninger af ejendommen.
- Overslagspris på projektet
- Minimum 3 billeder af ejendommen i dag
Efter indsendelse af ansøgning igangsættes en dialog mellem ansøger og Horsens Kommune. Kommunen vil stille betingelser om oplysninger vedr. projektet og i nogle tilfælde informationer om ejendommens økonomi.
I dialogen kan kommunen stille arkitektoniske, miljømæssige eller udførelsesmæssige betingelser for at yde støtte. Det kan f.eks. være krav om en bestemt udformning af vinduer og kviste, valg af materialer og farver mv. Kommunen kan også stille betingelse om, at bestemte arbejder bliver udført for at opnå støtte. Endelig kan kommunen fastsætte frister for arbejdernes gennemførelse og for indsendelse af byggeregnskab.
Tilsagn:
På baggrund af dialog med ansøger fremsender kommunen et tilsagn til ansøger.
Kommunen opgør i tilsagnet de støtteberettigede udgifter, som bl.a. kan indeholde følgende udgifter:
- Udgifter til istandsættelse og i særlige tilfælde nedrivning.
- Udgifter til rådgiver, f.eks. arkitekt- og ingeniørbistand
Tilsagnet gives ud fra overslagsbeløbet inkl. håndværkerudgifter. Hvis arbejderne bliver dyrere end beløbet, som tilsagnet gives ud fra, er det som udgangspunkt ikke en mulighed at øge tilskudsbeløbet. Dette vil kræve en ny og/eller tilrettet ansøgning.
Det fysiske arbejde må ikke påbegyndes, før der er opnået tilsagn om støtte fra kommunen.
Efter modtagelse af tilsagn skal ansøger indhente mindst to direkte sammenlignelige tilbud fra forskellige håndværkere. Tilbuddene skal være inkl. moms. De to tilbud skal indsendes til kommunen.
Horsens Kommune støtter ikke eget arbejde, hvor arbejdet udføres af bygherren selv eller bygherrens egne ansatte (arbejde i eget regi).
Såfremt der modtages anden støtte til samme projekt, skal dette støttebeløb oplyses ved ansøgning. Anden støtte vil blive fratrukket, så projekthaver ikke opnår dobbeltbetaling for udgifterne.
Hvad sker der, hvis projektet ændres efter igangsætningen?
Når byggearbejderne er i gang, kan der opstå uforudsete merudgifter eller forsinkelser i projektet. Det er vigtigt, at bygherren straks kontakter kommunen for at få kommunens stillingtagen til ændringerne.
Hvis der foretages ændringer i projektet, som ikke er godkendt af kommunen, eller hvis byggeregnskab ikke indsendes inden for den frist, der er fastsat, kan støtten bortfalde.
Færdiggørelse af projektarbejderne:
Når alle projektarbejder er gennemført, skal følgende indsendes:
Før- og efterbilleder af det færdiggjorte projekt
- Før- og efterbilleder af det færdiggjorte projekt
- Byggeregnskab
Efter modtagelse af ovenstående, vil kommunen gennemgå det og efterfølgende aftale en tid for besigtigelse af projektarbejderne.
Hvis kommunen godkender byggearbejder og byggeregnskab, vil en førværdiberegning blive sendt til ansøger til godkendelse. En førværdiberegning er en vurdering af en ejendoms værdi før en bestemt begivenhed, som f.eks. en renovering. Denne beregning bruges som udgangspunkt ved vurdering af, om hel eller delvis tilbagebetaling af støtte kan blive aktuel. En tilbagebetaling vil blive aktuelt i tilfælde af salg eller statusændring af ejendommen indenfor den i deklarationen fastlagte periode.
Tilbagebetalingsdeklarationen kan du læse mere om i næste afsnit. Hvis ansøger ikke har bemærkninger til deklarationen, udfærdiges et udbetalingsbrev, og udbetaling af tilskudsbeløbet igangsættes.
Kan støtten blive krævet tilbagebetalt?
Hvis ejendommen senere skifter status - f.eks. hvis boligen overgår til erhverv - eller sælges, og der opnås en gevinst, som overstiger den sædvanlige ejendomsprisstigning i den forløbne periode, kan kommunen gøre krav på, at støtten skal tilbagebetales helt eller delvist. Overdragelse til medejer, ægtefælle og livsarving er dog altid undtaget.
Kommunen tinglyser en deklaration på ejendommen om tilbagebetalingsforpligtelse. I den forbindelse fastlægger kommunen også, hvor mange år tilbagebetalingspligten skal gælde.
Er du interesseret i at høre mere, så kontakt os på planogby@horsens.dk eller ansøg ved at trykke her
Søg støtte til renovering af din boligejendom i Nim
I forbindelse med Områdefornyelse i Nim ønsker vi at skabe udvikling i byen. Det gør vi blandt meget andet ved at give støtte til renovering af udvalgte ejendomme i den centrale del af byen.
Mange boligejere har med reglerne om Bygningsfornyelse mulighed for få støtte til renovering af ejendomme, der indeholder beboelse. Måske også dig?
Her kan du læse mere om tilskud til Bygningsfornyelse:
Har du et bevaringsværdigt hus eller ejendom, kan du ansøge om tilskud til renovering/restaurering samt genopretning af tabte arkitektoniske kvaliteter. Der vil blive stillet en række betingelser fra Horsens Kommune i forbindelse med et eventuelt tilskud. Ydermere må de fysiske arbejder ikke være påbegyndt.
Dog skal følgende betingelser være opfyldt:
- Ejendommen skal være beliggende på Hovedgaden, Østerbyvej eller Eslundvej
- Ejendommen skal være opført før 1960. Kommunen skal vurdere, at ejendommen er nedslidt. Ejendommen skal indeholde ejer- eller udlejningsbolig/-er, men ejendommen må også gerne indeholde erhverv.
Kommunen kan som udgangspunkt give tilskud til renovering og genopretning på bygningens klimaskærm (yderside), som f.eks. reparation, udskiftning eller fornyelse af tage, skorstene, tårne og spir, kviste, facader, altaner, vinduer, døre, karnapper, gesimser, altaner, trapper, ornamenter mv.
Det er kommunen, der afgør, hvilket renoveringsarbejde du kan få støtte til. Der ydes ikke støtte til eget arbejde, derfor skal alle arbejder udføres af registrerede håndværkere.
Såfremt der modtages tilskud til et projekt, tinglyser Kommunen en tilbagebetalingsdeklaration på ejendommen i en given periode. Tilbagebetalingsdeklarationen skal sikre, at ansøger ikke kommer til at tjene penge på et tilskud fra kommunen.
Ansøgning og krav til ansøgningen:
For at ansøge om bygningsfornyelsesstøtte skal der søges via den digitale blanket, hvori følgende skal indsendes:
- Et uddybende projektforslag med grundig beskrivelse af ønskede arbejder. Der skal oplyses materialevalg herunder produktblade herunder specifikationer.
- Gerne historiske billeder og tegninger af ejendommen.
- Overslagspris på projektet
- Minimum 3 billeder af ejendommen i dag
Efter indsendelse af ansøgning igangsættes en dialog mellem ansøger og Horsens Kommune. Kommunen vil stille betingelser om oplysninger vedr. projektet og i nogle tilfælde informationer om ejendommens økonomi.
I dialogen kan kommunen stille arkitektoniske, miljømæssige eller udførelsesmæssige betingelser for at yde støtte. Det kan f.eks. være krav om en bestemt udformning af vinduer og kviste, valg af materialer og farver mv. Kommunen kan også stille betingelse om, at bestemte arbejder bliver udført for at opnå støtte. Endelig kan kommunen fastsætte frister for arbejdernes gennemførelse og for indsendelse af byggeregnskab.
Tilsagn:
På baggrund af dialog med ansøger fremsender kommunen et tilsagn til ansøger.
Kommunen opgør i tilsagnet de støtteberettigede udgifter, som bl.a. kan indeholde følgende udgifter:
- Udgifter til istandsættelse og i særlige tilfælde nedrivning.
- Udgifter til rådgiver, f.eks. arkitekt- og ingeniørbistand
Tilsagnet gives ud fra overslagsbeløbet inkl. håndværkerudgifter. Hvis arbejderne bliver dyrere end beløbet, som tilsagnet gives ud fra, er det som udgangspunkt ikke en mulighed at øge tilskudsbeløbet. Dette vil kræve en ny og/eller tilrettet ansøgning.
Det fysiske arbejde må ikke påbegyndes, før der er opnået tilsagn om støtte fra kommunen.
Efter modtagelse af tilsagn skal ansøger indhente mindst to direkte sammenlignelige tilbud fra forskellige håndværkere. Tilbuddene skal være inkl. moms. De to tilbud skal indsendes til kommunen.
Horsens Kommune støtter ikke eget arbejde, hvor arbejdet udføres af bygherren selv eller bygherrens egne ansatte (arbejde i eget regi).
Såfremt der modtages anden støtte til samme projekt, skal dette støttebeløb oplyses ved ansøgning. Anden støtte vil blive fratrukket, så projekthaver ikke opnår dobbeltbetaling for udgifterne.
Hvad sker der, hvis projektet ændres efter igangsætningen?
Når byggearbejderne er i gang, kan der opstå uforudsete merudgifter eller forsinkelser i projektet. Det er vigtigt, at bygherren straks kontakter kommunen for at få kommunens stillingtagen til ændringerne.
Hvis der foretages ændringer i projektet, som ikke er godkendt af kommunen, eller hvis byggeregnskab ikke indsendes inden for den frist, der er fastsat, kan støtten bortfalde.
Færdiggørelse af projektarbejderne:
Når alle projektarbejder er gennemført, skal følgende indsendes:
Før- og efterbilleder af det færdiggjorte projekt
- Før- og efterbilleder af det færdiggjorte projekt
- Byggeregnskab
Efter modtagelse af ovenstående, vil kommunen gennemgå det og efterfølgende aftale en tid for besigtigelse af projektarbejderne.
Hvis kommunen godkender byggearbejder og byggeregnskab, vil en førværdiberegning blive sendt til ansøger til godkendelse. En førværdiberegning er en vurdering af en ejendoms værdi før en bestemt begivenhed, som f.eks. en renovering. Denne beregning bruges som udgangspunkt ved vurdering af, om hel eller delvis tilbagebetaling af støtte kan blive aktuel. En tilbagebetaling vil blive aktuelt i tilfælde af salg eller statusændring af ejendommen indenfor den i deklarationen fastlagte periode.
Tilbagebetalingsdeklarationen kan du læse mere om i næste afsnit. Hvis ansøger ikke har bemærkninger til deklarationen, udfærdiges et udbetalingsbrev, og udbetaling af tilskudsbeløbet igangsættes.
Kan støtten blive krævet tilbagebetalt?
Hvis ejendommen senere skifter status - f.eks. hvis boligen overgår til erhverv - eller sælges, og der opnås en gevinst, som overstiger den sædvanlige ejendomsprisstigning i den forløbne periode, kan kommunen gøre krav på, at støtten skal tilbagebetales helt eller delvist. Overdragelse til medejer, ægtefælle og livsarving er dog altid undtaget.
Kommunen tinglyser en deklaration på ejendommen om tilbagebetalingsforpligtelse. I den forbindelse fastlægger kommunen også, hvor mange år tilbagebetalingspligten skal gælde.
Er du interesseret i at høre mere, så kontakt os på planogby@horsens.dk eller ansøg ved at trykke her
Vil du søge lån til forbedringer af din bevaringsværdige bygning i Horsens?
Ejer du en bevaringsværdig bygning, og vil du gerne sætte bygningen i stand udvendigt i den oprindelige karakter og stil? Så kan du søge Bygningsforbedringsfonden for Horsens Kommune om et rente- og afdragsfrit lån.
Du kan søge, hvis din bygning er bevaringsværdig med en SAVE-værdi mellem 1 og 9 og er beliggende i Horsens Kommune.
Find ud af om din bygning er bevaringsværdig ved at søge din adresse frem på det digitale kort på kommuneplan2021.horsens.dk.
Fondens bestyrelse behandler ansøgningerne og afgør, hvem der kan få tildelt lån, og hvor store lånene skal være. Bestyrelsen består af politikere, repræsentanter for foreninger i byen og fra vores Plan og By-afdeling.
Hvad og hvem er Horsens Bygningsforbedringsfond?
Bygningsforbedringsfonden for Horsens Kommune er en ren kommunal fond, hvorigennem private bygningsejere kan søge rente- og afdragsfrie lån til istandsættelse og forbedring af bevaringsværdige bygninger.
Fondens formål er at tilskynde og påvirke private bygningsejere til at istandsætte bevaringsværdige bygninger.
Fondens bestyrelse og Horsens Kommunes Teknik og Miljø-område rådgiver bygningsejerne til at udføre de bedst mulige tekniske og æstetiske forbedringer på ejendommene og stiller betingelser for arbejderne for til gengæld at tildele rente- og afdragsfrie lån.
Fondens bestyrelse
- Formand Martin Ravn (formand for Plan- og vejudvalget)
- Anders Bruun Rasmussen (medlem af Horsens Byråd)
- Næstformand Martin Weihe Esbensen (Bedre Bymiljø)
- Pia Nørregaard Rasmussen (Horsens Udlejerforening)
- Jesper Pagh (Stadsarkitekt Plan, Horsens Kommune)
Du kan læse mere om Bygningsforbedringsfonden i denne folder (PDF)
Hvad kan der gives lån til?
Fonden tildeler lån til arbejder med udvendige bygningssider. Forbedringerne kan omfatte en eller flere bygningsdele - fx:
Tårn eller spir, skorsten, kviste, tag, gesimser, trapper, gitre, ornamenter, facade, vinduer, døre, porte, rækværk, sokkel mv.
Der gives lån til de arbejder, der forbedrer ejendommen både æstetisk og teknisk. Bygningsarbejderne bør tilpasses den omliggende bebyggelse og friarealer.
Hvad gives der ikke lån til?
Der gives ikke lån til arbejder, der er påbegyndt eller gennemført. Fondens bestyrelse ønsker at være medbestemmende ved valg af løsninger og materialer lige fra arbejdernes start.
Fondens bestyrelse skelner mellem almindelig vedligeholdelse og direkte bygningsforbedringer. Der bliver primært givet lån til forbedringer og i langt mindre grad til vedligeholdelse.
Der gives ikke lån til arbejder inde i bygningen.
Hvem kan søge lån?
Private ejere af boligejendomme i Horsens Kommune kan søge om lån.
Ejendommen skal være vurderet med en bevaringsværdi mellem 1 og 9 i Kommuneatlas Horsens.
Der kan søges flere gange til samme ejendom og lånet kan under særlige omstændigheder kombineres med Byfornyelsesmidler.
Lånets betingelser og størrelse
Ved tilsagn om lån vil fondens bestyrelse opstille betingelser i forbindelse med de pågældende arbejder og/eller til andre forhold på bygningen. Betingelserne bliver som regel stillet for at forbedre helhedsindtrykket af bygningen.
Betingelserne og arbejderne skal være opfyldt, før lånet udbetales.
Der gives aldrig lån, der dækker 100% af udgifterne - dertil er fondens midler alt for små. Bestyrelsens tildeler lån på 20-40% af omkostningerne og lånets størrelse vurderes ud fra projektet.
Mindste lån er på 25.000 kr., idet låntager også skal betale tinglysningsafgift af lånet.
Lån fra fonden ydes som rente- og afdragsfrie lån til ejere af bygninger. Lånet ydes mod pant i den faste ejendom og har en løbetid på maksimum 20 år.
Udbetaling af lånet kan først finde sted efter godkendelse af de udførte arbejder, og efter at pantebrevet på lånet er tinglyst. Lånet forfalder ved ejerskifte som forstås i bredest mulig forstand. Tilbagebetalte lån indgår i fondens beholdning og genudlånes.
Sådan søger du
Søg om lån ved Horsens Bygningsforbedringsfond via den digitale ansøgningsformular (kræver NemID)
Sådan forløber en sag
- Ansøgningsblanketten inklusive bilag udfyldes og indsendes via den digitale ansøgningsformular.
- Ansøgningen vurderes af fondens sekretær, og såfremt forudsætningerne for at søge er opfyldt, indstilles ansøgningen til næstkommende bestyrelsesmøde.
- Der afholdes bestyrelsesmøde 4 gange om året, hvor de indkomne ansøgninger behandles. Det afgøres på møderne, hvem der tildeles lån, og hvor store disse skal være.
- Der sendes svar til alle - både afslag og tildeling af lån.
- De ejere, der har fået lån, meddeler fondens sekretær, at de accepterer betingelserne og i så fald, hvornår arbejderne forventes igangsat og er færdige.
- Når arbejderne er færdigmeldte, tager fondens sekretær ud for at se, at de aftalte arbejder er fuldført.
- Herefter udarbejdes et pantebrev med pant i den pågældende ejendom. Dette tinglyses på ejendommen.
Efter tinglysningen udbetales lånet minus tinglysningsafgiften på ansøgers Nemkonto. - Lånet tilbagebetales til fonden ved enhver handel af ejendommen eller ved udløb af lånets løbetid.
Fondens bestyrelse bestemmer suverænt, hvem der tildeles lån og størrelsen af lånene, efter vurdering af de enkelte ansøgninger.
Fondens beslutninger vedrørende tildeling af lån kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Fondens vedtægter, mødedatoer, dagsordener og referater
Vedtægter for Horsens Bygningsforbedringsfond
På dette link kan du læse vedtægterne for Horsens Bygningsforbedringsfond (PDF)
Mødedatoer 2024
Den 29. februar 2024 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 2. januar 2024
Den 30. maj 2024 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 25. april 2024
Den 5. september 2024 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 27. juni 2024
Den 14. november 2024 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 3. oktober 2024
Mødedatoer 2025
Den 21. februar 2025 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 12. januar 2025
Den 7. maj 2025 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 30. marts 2025
Den 21. august 2025 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 21. juni 2025
Den 13. november 2025 kl. 15.30-17.00 - frist for ansøgning den 28. september 2025
Se Bygningsforbedringsfondens dagsordener og referater fra møderne.
Læs mere om hvordan vi indhenter og opbevarer dine oplysninger i forbindelse med Bygningsforbedringsfonden
Ejer du en bolig, som er plaget af støj udefra? Bor du ud til en meget trafikeret vej?
Se her, om du kan søge vores støjpulje, som giver tilskud til støjdæmpende virkemidler i forbindelse med gener fra trafikstøj.
Kortlægning af støj
Vi har af en uvildig rådgiver fået foretaget en støjberegning. På den baggrund er der inden for byzone i Horsens Kommune udpeget og kategoriseret støjbelastede ejendomme, hvor beregningen er mere end 58 dB.
Hvem kan søge støjpuljen?
Puljemidler kan kun søges af ejerne af den enkelte bolig til
- ejendomme, der er udpeget som støjplagede i Horsens Kommunes støjkortlægning
- ejendomme, der ikke er udpeget som støjplagede, men som ligger i første række mod støjkilden og ligger på række med flere støjplagede boliger, såfremt ejendommens facade er indtil 25 meter fra skel mod vej.
Puljemidler kan
- søges af ejerne af den enkelte bolig
- ikke søges til udlejningsejendomme
- ikke søges af ejerforeninger, grundejerforeninger, boligselskaber og lignende eller selskaber med CVR-nummer.
Send din ansøgning til os på trafik@horsens.dk.
Hvilke støjdæmpende virkemidler kan man søge tilskud til?
1. Støjværn
- Der ydes kun tilskud til støjværn, der opfylder Vejreglernes vejledning om støjskærme, og som er af konstruktion med stålkassetter. Ansøger skal etablere og vedligeholde klatrebeplantning, som dækker støjskærmen.
- Der kan kun søges tilskud til støjværn for ejendomme, der ligger direkte op mod støjkilden.
2. Støjdæmpende vinduer
- Der ydes støtte til samtlige vinduer i den væg, der vender mod støjkilden, og for tilstødende vægge ydes tilskud til de vinduespartier, der rammes af mere end 58 dB jf. Horsens Kommunes støjkortlægning.
- Der ydes kun støtte til vinduer i opholdsrum. Opholdsrum defineres som stuer, soverum, værelser, kamre og køkkenet. Derimod er badeværelser, bryggerser, inddækkede terrasser, udestuer og gangarealer ikke omfattet. Endvidere er kældre, der ikke er registreret som boligareal er ikke omfattet.
- Der ydes kun støtte til udskiftning af vinduer, der er minimum 10 år gamle.
Hvilke vilkår gælder?
Horsens Kommune laver en indledende vurdering af ejendommen under følgende vilkår:
- Vi vurderer hvilket tiltag, der giver bedst effekt for den enkelte ejendom
- Der kan kun opnås tilskud til én type støjdæmpende virkemiddel pr. ejendom
- En ansøgning kan afvises, såfremt vi vurderer, at etablering af et støjdæmpende virkemiddel ikke står mål med effekten, eksempelvis hvis prisen for etablering bliver uforholdsmæssigt høj i forhold til effekten, eller hvis vi vurderer, at det ikke er muligt at opnå byggetilladelse hertil.
- Der kan kun opnås tilskud til ejendomme, der lovligt kan benyttes som helårsbolig.
- Projektet må ikke medføre afledte driftsomkostninger for Horsens Kommune.
Tilskuddenes størrelse
Projekter, der opnår tilskud, tildeles
- Støjværn: 65 % af den samlede anlægsbevilling uden moms
- Vinduer: 65 % af rudens pris uden moms, dog maks. 500 kr. uden moms pr. m2 rudeareal. Eventuelle prisstigninger efter tilbudstidspunktet er Horsens Kommune uvedkommende.
Indhentning af tilbud
For tilbudsindhentning gælder for
- Støjværn: Horsens Kommune indhenter tilbud på støjværn. Ved opgaver over 100.000 kr. skal der indhentes flere tilbud på opgaven
- Vinduer: Ansøger forestår selv tilbudsindhentning for ruder. Der skal minimum indhentes to tilbud. Tilbuddene skal fremsendes til Horsens Kommune i forbindelse med ansøgning om tilskud. Af tilbuddene skal prisen for ruderne være udspecificeret.
Tidsfrister og ansøgningsproces
- Ansøgninger kan indsendes løbende, sidste frist er 1. oktober 2024 for puljemidler 2025 og fremdeles.
- Ansøger skal sende tilbud fra entreprenører på udskiftning af ruder til Horsens Kommune senest ultimo januar 2025 og fremdeles.
- Vi vurderer alle ansøgninger.
- De ansøgninger for ejendomme, hvor det er muligt at etablere støjdæmpende virkemidler inden for puljens kriterier, bliver samlet forelagt for Plan- og Vejudvalget i april måned. Udvalget tager her stilling til, hvilke ejendomme der kan få del i puljemidlerne.
- Projektet skal gennemføres det år, hvor tilsagnet er bevilget.
Prioritering af projekter
Projekterne vil blive indstillet i prioriteret rækkefølge til Plan- og Vejudvalget efter, hvad der giver størst samlet effekt, økonomisk og støjmæssigt. For tilskud til vinduer prioriteres udskiftning af ældre vinduer højest.
Fakturering
Fakturering for støjskærme skal ske fra entreprenøren direkte til Horsens Kommune for den del, der ydes tilskud til. Dokumentation af udgifter for ruder skal indsendes til Horsens Kommune for den del, der ydes tilskud til, hvorefter udbetaling foretages fra Horsens Kommune.
Søg tilskud fra støjpuljen
Send os din ansøgning via trafik@horsens.dk.
Du skal sende os følgende oplysninger:
- Hvilken adresse drejer det sig om
- Søger du støtte til udskiftning af vinduer eller etablering af støjværn
- Dine kontaktoplysninger: fulde navn og telefonnummer
- Skriv venligst "Ansøgning til støjpuljemidler" i e-mailens emnefelt.
Øvrige projekter
Hvis vi ikke modtager ansøgninger til støjpuljen, kan midlerne anvendes til kommunale projekter, eksempelvis til etablering af støjreducerende belægninger.
Bor du i en landsby eller en lokal centerby i Horsens Kommune, og har du en god idé til natur- og klimaforbedrende tiltag? Så kan I søge støtte hertil.
Helt konkret giver puljen økonomisk støtte til udearealer og bygninger - særligt i forhold til energieffektiv omlægning, så der kan frigøres driftsmidler til aktiviteter som fx:
- Isolering
- Nye vinduer
- Varmeforsyning/varmekilde
- Solceller
- Energieffektivisering
- Biodiversitet (beplantninger med naturligt hjemmehørende arter og formidling heraf)
- Andre CO2-reducerende tiltag i bygningerne.
Hvem kan søge?
Puljen kan søges af foreninger eller virksomheder med et almennyttigt formål, der ejer bygninger til brug for fællesskabet i landsbyer og lokale centerbyer. Det kan være:
- Forsamlingshuse
- Klubhuse
- Fælleshuse
- Kulturhuse
- Andre bygninger, der kan anvendes af foreninger og andre fællesskaber.
Sådan søger I
I søger om puljen via det elektroniske ansøgningsskema.
Ansøgningsfrister
I 2025 er ansøgningsfristen:
- Den 4. februar 2025 med behandling i Oplandsudvalget den 9. april 2025
- Den 10. august 2025 med behandling i Oplandsudvalget den 9. oktober 2025
Retningslinjer
For at kunne få midler fra puljen, skal ansøger kunne stille med en medfinansiering.
Der kan søges op til 100.000 kr. pr. ansøger og der stilles krav om en medfinansiering på min. 50 % af den totale udgift med henblik på, at midlerne kan nå ud til flest mulige i lokalsamfundene.
Samtidig skal jeres projekt kunne udformes på en måde, hvor der tages hensyn til bygningens arkitektur og mulige bevaringsværdi.
For at kunne komme i betragtning til tilskud skal følgende betingelser opfyldes:
- Projektet skal kunne gennemføres indenfor 3 år fra tilsagnsdato
- Ved projektets afslutning indsendes det endelige regnskab til Horsens Kommune sammen med beskrivelse og billeder.
- Projektstedet skal være tilgængeligt for offentligheden
- Tilskud udbetales, når der er givet tilsagn til støtte, og når eventuelle krav om tilladelser og medfinansiering er opfyldt og indsendt (andre fonde, egen opsparing mv.)
Læs mere herom i vores retningslinjer for puljen.
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til puljen, er du velkommen til at kontakte Plan og By på på tlf. 29 63 21 59 og planogby@horsens.dk eller Jesper Nielsen på tlf. 76 29 70 30 eller ssjn@horsens.dk.
Vi glæder os til at læse din ansøgning.