Gå til hovedindhold

Spørgsmål og svar om den nye ordning

Find forskellige spørgsmål og svar omkring den nye affaldsordning

Indhold

    Vi har samlet de mest stillede spørgsmål her på siden.

    Du finder flere informationer om blandt andet affaldsbeholderne på vores øvrige sider.

    Spørgsmål og svar om den nye affaldsordning

    Et flertal i Folketinget har besluttet, at alle danskere skal til at sortere deres affald i 10 affaldstyper - nemlig rest-, mad-, papir-, pap-, metal-, glas-, plast-, tekstilaffald samt mad- og drikkekartoner og farligt affald.

    Derfor indfører vi en ny affaldsordning henover efteråret 2024.

    Kommunalbestyrelsen har besluttet, at vi med den nye affaldsordning skal have tre affaldsbeholdere stående ved en-families-ejendomme: to beholdere, som er todelte, og en beholder, som er udelt.

    Herunder kan du finde svar på de spørgsmål, som ofte bliver stillet i forbindelse med den nye sortering i 10 affaldstyper:

    Gå til Miljøministeriets hjemmeside, hvor du har mulighed for at blive lidt klogere på det hele via deres informationskampagne Affaldssortering Nytter

    Den nye sortering i 10 affaldstyper er besluttet af et bredt flertal i Folketinget tilbage i juni 2020. Det er de samme 10 affaldstyper, som skal indsamles i hele landet.

    Formålet er at øge genanvendelsen af affaldet, når alle i Danmark sorterer ens.

    Det betyder blandt andet, at vi i Horsens Kommune ikke må fortsætte med at indsamle emballageaffald, som vi gør i dag, fordi glas og plast fra 2025 ikke må blandes.

    Vi sorterer allerede de fleste af affaldstyperne, men vi mangler at sortere blød plast, mad- og drikkekartoner, pap og tekstilaffald.

    I de nuværende beholdere er der ikke nok rum til den øgede sortering. Derfor får alle parcelhuse fremover tre beholdere:

    • Beholder 1: Todelt til restaffald og madaffald, tømmes hver 2. uge
    • Beholder 2: Todelt til emballageaffald (hård/blød plast og mad-/drikkekartoner samt glas og metal), tømmes hver 3. uge
    • Beholder 3: Udelt til papir, pap og tekstilaffald, tømmes hver 5. uge.

    Etageejendomme og større bebyggelser skal også sortere affaldet i 5 rum. Her vil de fleste få en affaldsbeholder til hver affaldstype.

    Det er vigtigt, at vi bliver bedre til at sortere og genanvende, så vi passer på klodens ressourcer.

    I dag genanvendes 56% af vores husholdningsaffald. Med den nye affaldsordning forventer vi at kunne genanvende hele 65% af husholdningsaffaldet.

    Derved udleder vi mindre CO2 og opnår, at endnu mere affald genanvendes i nye produkter.

    Den nye affaldsordning gælder alle borgere i Horsens Kommune, uanset om du bor til leje eller ej.

    I større etagebyggerier eller områder med fællesløsninger kan der være andre beholderstørrelser eller beholdere, der ikke er rumdelte. Det vil fremgå af piktogrammet på beholderen, hvilken type affald, der skal i.

    Bor du til leje, vil din boligforening eller ejeren af ejendommen sørge for, at jeres fælles affaldsløsning bliver klar til, at du kan sortere dit affald i de 10 typer. Den nye sortering starter til efteråret 2024, og du vil få brev fra os med yderligere information, når vi nærmer os startdatoen for den nye sortering.

    Indtil den nye affaldsordning starter, skal du sortere dit affald, ligesom du plejer. 

    Få overblikket over, hvornår ordningen starter hos dig som lejer.

    Ja, ordningen gælder også for sommerhuse.

    De ejendomme, hvor affaldet i dag indsamles i sække, skal fra september 2024 sortere affaldet i følgende typer:

    • Restaffald
    • Hård og blød plast samt mad- og drikkekartoner
    • Glas og metal
    • Papir, pap og tekstilaffald

    Bliv klogere på, hvad der ændrer sig for dig med sækkeløsning.

    Den nye affaldsordning træder i kraft til september 2024.

    Vejen frem til den nye affaldsordning er beskrevet herunder:

    Brev til ejendomsejere om valg af beholdere

    Februar 2024

    Orientering til borgere over 18 år om ny affaldsordning

    Juli - september 2024

    Ny affaldsordning træder i kraft

    Fra september 2024

    Klargøring af offentlige nedgravede affaldsstationer

    September 2024

    De nye beholdere på hjul leveres 
    Gamle beholdere på hjul tages hjem inden for en uge efter levering af nye beholdere

    September - oktober 2024

    Det vides endnu ikke med sikkerhed, hvad den nye affaldsordning kommer til at koste for den enkelte husstand.

    Gebyrændringen afhænger af de mange udbud, som forvaltningen skal til at lave for indsamling af affald, indkøb af nye affaldsbeholdere og afsætning af de nye typer affald.

    Vi opdaterer om gebyrændringen, så snart det er muligt.

    På nuværende tidspunkt kender vi desværre ikke gebyret for henteordningen. Men der vil være tale om en gebyrstigning, da det koster at sortere mere.

    Stigningen skyldes indkøb af den tredje beholder, flere tømninger og øgede sorterings- og behandlingspriser.

    Gebyret kan først beregnes, når alle udbud i forbindelse med den nye affaldsordning er faldet på plads. Herefter skal affaldsgebyrerne vedtages af byrådet.

    Vi opdaterer om gebyrændringen, så snart det er muligt.

    For at have en ordning med 2 beholdere skal der etableres omkring 360 miljøstationer til indsamling af glas.

    Udgifterne til etablering og tømning af miljøstationerne vil gøre, at en ordning med 2 beholdere overstiger udgifterne til 3 beholdere.