Spørgsmål og svar om den nye ordning
Find forskellige spørgsmål og svar omkring den nye affaldsordning
Vi har samlet de mest stillede spørgsmål her på siden.
Du finder flere informationer om blandt andet affaldsbeholderne på vores øvrige sider.
Spørgsmål og svar om den nye affaldsordning
Et flertal i Folketinget har besluttet, at alle danskere skal til at sortere deres affald i 10 affaldstyper - nemlig rest-, mad-, papir-, pap-, metal-, glas-, plast-, tekstilaffald samt mad- og drikkekartoner og farligt affald.
Derfor indfører vi en ny affaldsordning henover efteråret 2024.
Kommunalbestyrelsen har besluttet, at vi med den nye affaldsordning skal have tre affaldsbeholdere stående ved en-families-ejendomme: to beholdere, som er todelte, og en beholder, som er udelt.
Herunder kan du finde svar på de spørgsmål, som ofte bliver stillet i forbindelse med den nye sortering i 10 affaldstyper:
Den nye sortering i 10 affaldstyper er besluttet af et bredt flertal i Folketinget tilbage i juni 2020. Det er de samme 10 affaldstyper, som skal indsamles i hele landet.
Formålet er at øge genanvendelsen af affaldet, når alle i Danmark sorterer ens.
Det betyder blandt andet, at vi i Horsens Kommune ikke må fortsætte med at indsamle emballageaffald, som vi gør i dag, fordi glas og plast fra 2025 ikke må blandes.
Vi sorterer allerede de fleste af affaldstyperne, men vi mangler at sortere blød plast, mad- og drikkekartoner, pap og tekstilaffald.
I de nuværende beholdere er der ikke nok rum til den øgede sortering. Derfor får alle parcelhuse fremover tre beholdere:
- Beholder 1: Todelt til restaffald og madaffald, tømmes hver 2. uge
- Beholder 2: Todelt til emballageaffald (hård/blød plast og mad-/drikkekartoner samt glas og metal), tømmes hver 3. uge
- Beholder 3: Udelt til papir, pap og tekstilaffald, tømmes hver 5. uge.
Etageejendomme og større bebyggelser skal også sortere affaldet i 5 rum. Her vil de fleste få en affaldsbeholder til hver affaldstype.
Det er vigtigt, at vi bliver bedre til at sortere og genanvende, så vi passer på klodens ressourcer.
I dag genanvendes 56% af vores husholdningsaffald. Med den nye affaldsordning forventer vi at kunne genanvende hele 65% af husholdningsaffaldet.
Derved udleder vi mindre CO2 og opnår, at endnu mere affald genanvendes i nye produkter.
Den nye affaldsordning gælder alle borgere i Horsens Kommune, uanset om du bor til leje eller ej.
I større etagebyggerier eller områder med fællesløsninger kan der være andre beholderstørrelser eller beholdere, der ikke er rumdelte. Det vil fremgå af piktogrammet på beholderen, hvilken type affald, der skal i.
Bor du til leje, vil din boligforening eller ejeren af ejendommen sørge for, at jeres fælles affaldsløsning bliver klar til, at du kan sortere dit affald i de 10 typer. Den nye sortering starter til efteråret 2024, og du vil få brev fra os med yderligere information, når vi nærmer os startdatoen for den nye sortering.
Indtil den nye affaldsordning starter, skal du sortere dit affald, ligesom du plejer.
Få overblikket over, hvornår ordningen starter hos dig som lejer.
Ja, ordningen gælder også for sommerhuse.
De ejendomme, hvor affaldet i dag indsamles i sække, skal fra september 2024 sortere affaldet i følgende typer:
- Restaffald
- Hård og blød plast samt mad- og drikkekartoner
- Glas og metal
- Papir, pap og tekstilaffald
Bliv klogere på, hvad der ændrer sig for dig med sækkeløsning.
Den nye affaldsordning træder i kraft til september 2024.
Vejen frem til den nye affaldsordning er beskrevet herunder:
Brev til ejendomsejere om valg af beholdere |
Februar 2024 |
Orientering til borgere over 18 år om ny affaldsordning |
Juli - september 2024 |
Ny affaldsordning træder i kraft |
Fra september 2024 |
Klargøring af offentlige nedgravede affaldsstationer |
September 2024 |
De nye beholdere på hjul leveres |
September - oktober 2024 |
Det vides endnu ikke med sikkerhed, hvad den nye affaldsordning kommer til at koste for den enkelte husstand.
Gebyrændringen afhænger af de mange udbud, som forvaltningen skal til at lave for indsamling af affald, indkøb af nye affaldsbeholdere og afsætning af de nye typer affald.
På nuværende tidspunkt kender vi desværre ikke gebyret for henteordningen. Men der vil være tale om en gebyrstigning, da det koster at sortere mere.
Stigningen skyldes indkøb af den tredje beholder, flere tømninger og øgede sorterings- og behandlingspriser.
Gebyret kan først beregnes, når alle udbud i forbindelse med den nye affaldsordning er faldet på plads. Herefter skal affaldsgebyrerne vedtages af byrådet.
For at have en ordning med 2 beholdere skal der etableres omkring 360 miljøstationer til indsamling af glas.
Udgifterne til etablering og tømning af miljøstationerne vil gøre, at en ordning med 2 beholdere overstiger udgifterne til 3 beholdere.
Sorteringsvejledning
Find nyttige informationer i vores sorteringsvejledning.
Hæng plakaten på dit køleskab, i din opgangen eller på din arbejdsplads