Handicaprådet
Rådgiver byrådet og formidler ønsker og idéer fra mennesker med handicap.
Formål
Handicaprådets formål er at varetage de handicappedes integrering i det fysiske og psykiske miljø ved blandt andet at sikre information, tilgængelighed og sikkerhed for handicappede samt fysisk og psykisk svage personer.
Handicaprådet rådgiver byrådet i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål. Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer.
Handicaprådets opgaver er blandt andet:
- at følge, vurdere, kommentere og forbedre udviklingen vedrørende såvel voksne som handicappede børn og unges forhold.
- at medvirke med ideer og forslag til en positiv udvikling i forhold til handicappede
- at bidrage til samarbejde og dialog mellem handicappede og Horsens Kommune
- at rådgive om spørgsmål i forhold til handicappedes integration/fastholdelse på arbejdsmarkedet.
Handicaprådets medlemmer
Gitte Jensen (formand), Danske Handicaporganisationer - mail: gitte-kate@hotmail.com, telefon 26 27 40 83
Susan Gyldenkilde (næstformand), politiker, Ældre- og Handicapudvalget - mail: posg@horsens.dk, telefon 29 61 60 78
Jette Birgitte Pedersen (medlem), Danske Handicaporganisationer - mail: jettebirgitte58@gmail.com, telefon 30 66 07 13
Ulla Dyhr (medlem), Danske Handicaporganisationer - mail: ulladyhr@hotmail.com, telefon 20 71 42 73
Mette Frost (medlem), Danske Handicaporganisationer - mail: frost@ostbirk.net, telefon 41 26 87 90
Karina Aamann (medlem), politiker, Ældre- og Handicapudvalget - mail: kaaan@horsens.dk
Hanne Lind (medlem), Danske Handicaporganisationer - mail: hanne.ove.lind@gmail.com, telefon 20 63 25 06
Lone Bahnsen Rodt, Chef for Handicap, Psykiatri og Socialt Udsatte - mail: loba@horsens.dk, telefon 21 56 35 08
Amalie Dam-Hansen, Teknik og Miljø - mail: amdam@horsens.dk, telefon 76 29 25 38
Mette Spring, Børn og Forebyggelseschef, Børn, Unge og Kultur - mail: mespr@horsens.dk, telefon 24 90 62 98
Handicaprådets suppleanter
Anette Kristensen (personlig suppleant for Mette Frost), Danske Handicaporganisationer; mail: acacieanette@gmail.com, telefon: 29 62 06 53
Brian Veie (personlig suppleant for Gitte Jensen), Danske Handicaporganisationer; mail: brian.veie@outlook.dk, telefon: 24 62 77 97
Erik Gottfredsen (personlig suppleant for Jette Birgitte), Danske Handicaporganisationer; mail: erik@gottfredsen.dk, telefon: 22 59 63 89
Grith Roldsgaard (personlig suppleant for Hanne Lind), Danske Handicaporganisationer; mail: gili76@godmail.dk, telefon: 60 62 78 33
Ole Steffensen (personlig suppleant for Ulla Dyhr), Danske Handicaporganisationer; mail: osteffensen@gmail.com, telefon: 29 72 47 29
Handicaprådets administration
Dorthe Maria Fabricius, Job- og velfærdsstaben - mail: dmf@horsens.dk, telefon 76 29 36 63
Sara Arnfeldt Kammersgaard, Job og velfærdsstaben - mail: saar@horsens.dk, telefon 24 79 42 55
Møder i 2024
25. januar, 21. marts, 14. maj, 29. august, 24. oktober, 5. december
Møder i 2025
30. januar, 2. april, 12. juni
Dagsordener og referater
Tilgængelighedspulje
I Horsens Kommune har vi en årlig Tilgængelighedspulje på 200.000 kr. Formålet med puljen er at støtte initiativer, der forbedrer tilgængeligheden på offentlige steder i kommunen. Vi ønsker at sikre, at alle – uanset funktionsnedsættelse – har mulighed for at færdes og deltage i samfundslivet på lige fod med andre.
Puljen er din mulighed for at søge støtte til projekter, der gør en forskel for tilgængeligheden. Vi prioriterer projekter, som skaber bedre adgangsforhold og øger anvendeligheden af steder med offentlig adgang.
Vil du vide mere om Tilgængelighedspuljen, eller har du brug for ansøgningsskemaet? Klik her for at finde alle detaljer.
Seneste tildelinger fra puljen
Den 29. august 2024 bevilgede Handicaprådet midler til Haldrup Forsamlingshus' projekt "Adgangsforhold for handicappede og gangbesværede". Forsamlingshuset modtog det fulde beløb på 197.711 kr. til at forbedre adgangsforholdene for handicappede.