Nedlæggelse af Vårsøvej i Horsens
Høringsfrist 24. april 2025
I forbindelse med krydsombygning af krydset Ove Jensens Alle og Høegh Guldbergs Gade planlægger vejmyndigheden i Horsens Kommune at nedlægge den offentlige vej Vårsøvej.
Arealet vises her med blå markering:
Vurdering
Den offentlige vej Vårsøvej vejbetjener matriklerne 831 og 833, begge Horsens Markjorder. Vejen grænser desuden op til matrikel 859, Horsens Markjorder, som ikke vejbetjenes af Vårsøvej. Matrikel 859 vejbetjenes af den offentlige vej Alrøvej matr.nr. 7000-gk.
Vejen ønskes nedlagt af hensyn til trafiksikkerheden i og omkring krydset mellem Ove Jensens Alle og Høegh Guldbergs Gade, som er planlagt til at blive ombygget.
Nedlæggelse af vejen sker i overensstemmelse med lokalplan 389. Der er ifølge lokalplanen udlagt ny privat fællesvej over matrikel 833 til vejbetjening af matrikel 831. Matrikel 833 er tilsvarende planlagt til at blive trafikbetjent via den offentlige vej Alrøvej, matr.nr. 7000-gk jfr. lokalplan 389. Kortbilag fra lokalplanen er indsat herunder til orientering.
Idet det med de planlagte ændringer sikres, at samtlige ejendomme fortsat kan trafikbetjenes, og at der er enighed mellem grundejerne og kommunalbestyrelsen herom, vurderer vi, at nedlæggelsen ikke vil få betydning for ejendommenes vejadgang.
En større del, svarende til ca. 3715 m2, af det nedlagte vejareal påtænkes overført til ejerne af matrikel 833 Horsens Markjorder. En mindre del, svarende til ca. 385 m2, påtænkes overføres til ejerne af matrikel 859. For den resterende del, ca. 280 m2 overgår ejerskabet til Horsens Kommune.
Det er vejmyndighedens opfattelse, at der er enighed mellem ejerne af matriklerne 831 og 833 og kommunalbestyrelsen om fravigelse af vejlovens § 124, stk. 3, og § 125, stk. 1, jfr. § 126, og der udfærdiges derfor ikke tilstandsrapport.
Dermed kan beslutningen træffes efter gennemførelse af den i § 124 stk. 7 angivne høring og offentliggørelse på 8 uger.
Påtænkt afgørelse
Kommunen påtænker at træffe afgørelse om, at vejarealet kan nedlægges.
Partshøring - høringsfrist 24. april 2025
Før der træffes endelig afgørelse, foretages offentliggørelse på kommunens hjemmeside i 8 uger, hvor du har mulighed for at komme med dine bemærkninger til sagen.
Hvis du har bemærkninger til sagens faktiske forhold eller til den påtænkte afgørelse, skal de sendes til Horsens Kommune på mail til vejmyndighed@horsens.dk.
Eventuelle bemærkninger skal være Horsens Kommune i hænde senest torsdag den 24. april 2025.
Orientering om behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger efter reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Læs om, hvordan vi behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside: https://horsens.dk/omhorsenskommune/kontaktogaabningstider/oplysningspligt/alleoplysningspligter/oplysningspligt-myndighedsarbejdepaatrafik-ogvejomraadet