Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmeplejen i Horsens Kommune
Horsens Kommune har spurgt alle modtagere af hjemmepleje, hvad de synes om den hjælp de får. 83% udtrykker, at de er tilfredse, eller meget tilfredse, med den støtte og hjælp, de får.
)
Brugertilfredshedsundersøgelsen er blevet gennemført i september 2021 og er gennemført for både den kommunale og den private hjemmepleje. Der er i alt uddelt 2183 spørgeskemaer, hvoraf 1283 er besvarede. Det giver en svarprocent på ca. 60 %, hvilket er højere end i 2014, hvor undersøgelsen senest blev lavet.
- Undersøgelsen er en del af Horsens Kommunes kvalitetssikring af hjemmeplejen. Svarene kan vi bruge til at få et indblik i, hvordan borgerne oplever den hjemmepleje de får og også få fokus på, hvor vi kan blive endnu bedre. Vi er rigtig glade for den høje svarprocent, og at så mange borgere udtrykker stor tilfredshed med den hjælp og støtte, de modtager. Det er et stort cadeau til medarbejderne ude i hjemmeplejen - den kommunale såvel som den private, udtaler udvalgsformand for Velfærds- og Sundhedsudvalget, Ellen T. Schmidt.
Det videre arbejde med undersøgelsen
Spørgeskemaet har været delt op i temaerne "Kultur", "Kommunikation" og "Kvalitet". Under de tre temaer, er der blandt andet spurgt ind til hvorvidt:
Foruden at svare på spørgsmålene i spørgeskemaet, har det været muligt at komme med kommentarer. Det har ca. 40 % af borgerne gjort.
- Alle leverandører vil modtage deres egne resultater og kommentarer. Vi vil også på et mere overordnet niveau arbejde videre med de områder, som kræver et særligt fokus fremadrettet og indtænke dem i det politiske arbejde fremover, udtaler Ellen T. Schmidt.
Du kan læse rapporten om brugerundersøgelsens resultater på horsens.dk/Politik/PolitiskeUdvalg/62 under dagsorden for 8. december.
Faktaboks:
Horsens Kommune er selv leverandør af hjemmepleje til størstedelen (ca. 2/3 dele) af de borgere, der modtager hjemmepleje. Derudover er der to private leverandører; Berits Hjemmepleje og Rengøringskælderen/Svane Pleje. En borger kan godt modtage hjemmepleje fra flere leverandører. Foruden brugertilfredshedsundersøgelser foretages personlige individuelle tilsyn og kommunale tilsyn med leverandører af hjemmeplejen for at monitorere kvaliteten og tilfredsheden af den leverede hjælp
IMG_2147.JPG