Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

Klatrevæggen blev vejen til venner og selvtillid

Hvad gør man, hvis man er ung med udfordringer og ikke lige føler man passer ind i traditionelle sportsaktiviteter? På STU Horsens, som er en specialskole for unge med psykiske og fysiske handicap, har man fået en genial idé. To medarbejdere fra STU har bygget bro til en lokal klatreklub og på den måde fået de unge ind i et s...

07. feb. 2024

Indhold

    • Læs op

    Muligheden for at komme i klatreklub har givet unge fra STU et øget selvværd og flere venner. Fra venstre ses Ahmed, Melvin, Lucas, Kevin og Casper. Sidstnævnte er lærer på STU og har været med til at skabe samarbejdet med Østjysk Klatreklub.

    -  Det kan være svært at være ung med udfordringer og finde et sted at passe ind i mere almindelige sportsgrene som fodbold og basketball på grund af motoriske udfordringer med mere. Klatring derimod kan noget helt særligt. Her kan nybegyndere og erfarne klatre side om side. Man vælger blot den rute, der passer til ens niveau, siger lærer på STU Horsens, Casper Ole Bull Svendsen.

    Et rum til at fejre sejre sammen

    Ideén til at bygge bro til den lokale klatreklub tog afsæt i, at der på STU er en klatrevæg, som mange af de unge på skolen er glade for at anvende. Desværre sker der ofte dét, at de unge stopper med at være aktive og ikke formår at skabe et aktivt fritidsliv, når de holder på skolen. Sofaen bliver ofte mere tillokkende. Derfor tog Casper Svendsen og Kris Jensen, som er henholdsvis lærer og pædagog på STU Horsens, kontakt til Østjysk Klatreklub for at høre, om de ikke kunne starte et samarbejde:

    - De første gange tog vi med de unge ud i klubben efter lukketid, så de kunne føle sig trygge ved situationen. Efter lidt tid tog vi med dem derud inden for den ordinære åbningstid. Og nu er de unge efterhånden blevet så selvkørende, at Kris og jeg kan begynde at trække os, udtaler Casper Svendsen.

    I klatreklubben har de unge fået et rum, hvor de kan overvinde udfordringer og fejre deres sejre sammen. Deres sociale, kognitive og fysiske evner er desuden blevet forbedret:

    - Når man hænger på væggen, er man nødt til at holde fokus, og det er gavnligt for mennesker med ADHD, fordi de får ro i kroppen. Samtidig er der en del teknik at lære, for eksempel i forbindelse med at sikre hinanden, og de skal have styr på bevægelserne for at mestre klatring, fortsætter Casper.

    Et selvtillidsboost at kunne hjælpe andre

    Èn af de unge, som har haft stor gavn af STU Horsens samarbejde med den lokale klatreklub, er 23-årige Lucas. Han er tidligere elev på STU, hvor han fandt glæden for klatring. Lucas har nu uddannet sig til instruktør. Tidligere stammede han meget, og rent faktisk led han af højdeskræk, men efter han er begyndt at klatre, endda selv svære ruter på væggen, har hans selvværd nået nye højder. Nu instruerer han de unge fra STU, og han hjælper også til som frivillig i klubben:

    -  Jeg elsker at lære fra mig og hjælpe andre. Klatring har givet mig så meget mere end fysisk styrke. Det har givet mig venner, selvtillid og en følelse af at høre til et sted. Jeg ser det samme ske for mine kammerater, og det er fantastisk, siger Lucas Wille Bregenov.

    Men det er ikke kun eleverne, der har nydt godt af samarbejdet. Mikael Noe, formanden for den lokale klatreklub, Østjysk Klatreklub, reflekterer over den positive indvirkning:

    -  At bringe STU-eleverne ind i vores klub har åbnet vores øjne for, hvor berigende inklusion kan være. Det har været en lærerig oplevelse for alle medlemmer af klubben, udtaler Mikael Noe.

    Et samarbejde der skaber fællesskab og succeser

    Projektet har vist sig at være en succes, der rækker ud over fysisk aktivitet. For STU-eleverne har klatring åbnet en verden af muligheder, hvor de ikke kun lærer at mestre en sport, men også at bygge relationer, finde støtte og styrke deres selvtillid.

    -  Det handler ikke kun om at klatre op ad en væg. Det handler om at opbygge tillid, udvikle færdigheder og skabe et miljø, hvor alle føler sig værdsat og inkluderet. Det er utroligt at se, hvordan de unge hjælper og motiverer hinanden. I Handicap-, Psykiatri og Socialt Udsatte i Horsens Kommune har vi en vision om, at borgerne skal styrke eget netværk, og derfor indtænker vi i STU samarbejder på tværs. Samtidig har vi stort fokus på at fejre hinandens succeser, store som små. Dette projekt har vist, at når vi arbejder sammen og anerkender hver enkelt persons potentiale, kan vi skabe en kraftfuld forandring, der rækker langt ud over sportens verden, slutter Casper.

    Lucas har uddannet sig til instruktør og hjælper nu til i klubben - blandt andet med at instruere og sikre de andre unge.