Flere frivillige skal gøre det lokale beredskab endnu mere robust

Service og Beredskab søger frivillige i Horsens og Hedensted kommuner, der vil give en hånd med, når der skal løses større beredskabsopgaver

23. aug. 2023

Indhold

• Læs op

Frivillige hænder hos Service og Beredskab står bl.a. for mad og drikke til brandfolkene, hvis der er brande, der strækker sig over længere perioder. Foto: Service og Beredskab.

For godt en uge siden udbrød der brand i en træpillefabrik i Vildbjerg ved Herning. Den var så voldsom, at det tog brandfolkene næsten en uge at slukke den.

Branden blev en kraftig trykprøve af brandvæsenet, ligesom det var tilfældet i september sidste år, da der skete en varmeudvikling i de træpiller, der bliver opbevaret i siloen på Studstrupværket nord for Aarhus. Her tog det 29 dage at slukke branden.

Disse typer brande kræver meget af dem, der skal slukke dem. Men de kræver bl.a. også, at der er forplejning til brandfolkene i de lange perioder, hvor slukningerne finder sted. Desuden kan der blive brug for at evakuere borgerne, som det for nylig har været tilfældet i forbindelse med naturbranden i Thy, hvor der blev oprettet et midlertidigt evakueringscenter.

Derfor søger Service og Beredskab lige nu flere frivillige, der kan stå klar, hvis uheldet skulle være ude i de to ejerkommuner Hedensted og Horsens.

Del af et større fællesskab
    - Vi har kigget på, hvordan vi ville være stillet, hvis vi stod i en lignende hændelse. Og der må vi nok erkende, at der er plads til lidt flere i den frivillige afdeling, hvis vi kommer ud for noget, der tager så lang tid. Sammen med Sydøstjyllands Brandvæsen arbejder vi på at gøre frivilligområdet mere robust, så vi i højere grad er i stand til at bistå ved større og længerevarende hændelser, siger Rasmus Schou, som er beredskabsmester i Horsens Kommune, Beredskabsafdelingen.

Erfaringerne viser nemlig nu, at der kan blive hårdt brug for frivillige, hvis der lokalt skulle opstå en lignende hændelse som branden på Studstrupværket, hvor de frivillige brugte mere end 2000 timer under indsatsen. Desuden er det forventet, at klimaforandringerne vil tiltage frem mod år 2100, hvilket vil medføre mere nedbør, højere temperaturer, flere og mere ekstreme vejrhændelser samt et stigende havniveau. Her vil der også blive brug for flere frivillige, når det hårde vejr tager til.

37-årige Maria Tronborg har været frivillig inden for indkvartering og forplejning i 20 år. Hun opfordrer alle interesserede til at melde sig.

- Det giver en stor glæde at kunne gøre noget for andre. Så hvis man har lyst til at være frivillig i redningsberedskabet, så synes jeg bare, at man skal gribe chancen, pointerer Maria Tronborg og fortsætter:

- Man skal ikke være så bange for at lave fejl. De ting, man kan have svært ved, lærer man. Man får ovenikøbet et større fællesskab - en ekstra bonusfamilie af en art samtidig med, at du hjælper andre. Det, synes jeg, virkelig kan noget.

De frivillige vil bl.a. blive oplært i førstehjælp og elementær brandbekæmpelse.

Det er muligt at høre mere om at være frivillig i beredskabet til et informationsmøde den 4. september kl. 19-21. Det foregår hos Service & Beredskab, Endelavevej 5, 8700 Horsens. Du tilmelder dig her.

For at blive frivillig i beredskabet skal du opfylde følgende krav:

herBeredskabsforbundet1.jpgBeredskabsforbundet2.jpg