Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

Færre sammenbrud i naturen

-     Herude kan jeg få luftet mine tanker, siger Oliver, der går på naturhold for unge med særlige behov. 

27. okt. 2020

Indhold

    Eleverne leger "pind på hånd." Her er det Sebastian Johansson, der trods koncentrationen har det store smil på.

    Af Vibeke Juul
    Foto: Per Algreen

    En timeout fra normal undervisning i form af masser af frisk luft og højt til loftet har vist sig at være en rigtig god cocktail for en gruppe unge fra 16-25 år.

    De unge går på den 3-årige STU-uddannelse (Særligt Tilrettelagt Undervisning) på AUA Horsens, men to dage om ugen skifter de undervisningen i byen ud til fordel for et landligt miljø på det økologiske landbrug Hanstedholm lidt uden for Horsens.

    På gården dyrkes der grøntsager, og her er heste og grise. Og så indbyder rammerne til masser af spændende aktiviteter i det fri.

    På en dag i oktober foregår dagens første punkt dog inden døre, hvor eleverne på skift laver morgenmad til hinanden. For nogle en lidt træls opgave men "guleroden" vinker forude, for når pligter med at dække bord, rette an og rydde op er vel udført, skal alle nemlig ud!

    Det er lige noget for Mathias Christensen, 20 år og 3. års elev på STU. For ham betyder de to ugentlige dage i det fri, at følelser som angst og klaustrofobi lige så stille klinger af.

    -     Før følte jeg mig indelukket og fik det skidt. Herude er der mega hyggeligt at være. Jeg kan bedre åbne mine tanker, og det har hjulpet på min angst. Den dukker næsten aldrig op mere, fortæller Mathias, der takket være udelivet har fundet ud af, at han gerne vil arbejde med planter.

    Også Oliver Impgaard på 18 år og 2. års elev på STU mærker effekten af de to ugentlige undervisningsdage på gården. De giver plads til en masse tanker, som før var lukket ned på grund af larm og uro.

    Oliver har blandt andet været med til at bygge en tipi, som han stolt viser frem.

    -     Vi tænder bål herinde, men vi skal passe på med kun at bruge små pinde, for ellers ryger det alt for meget, fortæller Oliver, der ligesom Mathias er kommet nærmere sine behov, når det gælder beskæftigelse. Han vil frem for alt ikke stå i butik men foretrækker noget i retning af gartner- eller tømrerfaget.

    Ifølge lærer Casper Bull Svendsen, der kører naturholdet sammen med to andre lærere og en pædagog, ender de unge vidt forskellige steder, når de har afsluttet deres uddannelse.

    Nogle kommer i ekstern støttet beskæftigelse - for eksempel på Hanstedholm - andre i fleksjob eller på førtidspension.

    Fælles for dem er, at de på naturholdet deltager i aktiviteter, som blandt andet lærer dem noget om samarbejde, kropsbevægelse og sociale kompetencer, og på den måde får de det bedre med sig selv.

    -     Vi oplever klart færre sammenbrud hos eleverne, efter at vi er startet med naturholdet. Vi får også positiv respons fra forældrene om, at deres børn er blevet gladere, og at presset fra den almindelige skoledag ikke længere føles så stort. Vores erfaringer er, at hvor nogle elever tidligere kunne lukke helt ned i pressede situationer og have det rigtig svært, glider alting meget nemmere herude. Eleverne kan desuden se konkrete beviser på, at de gør noget - for eksempel når de planter træer og bygger tipier og shelters. Ting som har en betydning mange år frem, siger Casper Bull Svendsen.

    Og lærer Alice Laursen supplerer:

    -     Nogle af eleverne er decideret utrygge ved naturen. De er bange for at svede og mærke deres krop. Men i takt med at de vænner sig til omgivelserne, får de opbygget modet til at gøre flere ting, fortæller hun og nævner i den forbindelse et båltema, som eleverne har arbejdet med:

          

    -     Eleverne kan være bange for at stryge en tændstik, men her tager de mod til sig og lærer at opbygge et bål fra bunden og lave mad på det. Det giver en tilfredsstillelse at kunne sige "Yes, det klarede jeg"!

    (Billedtekst) Det giver ro på tankerne at være ude i naturen, mener Oliver, der blandt andet har været med til at bygge en tipi.

    (Billedtekst) Nogle af eleverne kan have et stort behov for at trække sig, når situationen kræver det. Det giver naturen dem mulighed for.

    (Billedtekst) -På naturholdet får eleverne lært lokalområdet at kende, og vi håber, de også vil gøre brug af det, når de forlader os, siger lærer Casper Bull Svendsen.

    Fakta

    Naturholdet

    ·       Er for unge med særlig interesse for natur, dyr og praktiske kompetencer

    ·       Omfatter naturpleje, gåture, brændekløvning, klatring, madlavning over bål, grøn sløjd, sanselighed i naturen m.m.

    ·       Er en del af den 3-årige STU (Særligt tilrettelagt Undervisning) på AUA Horsens (Arbejde, Undervisning, Aktiviteter)

    ·       Forløbet er rettet mod arbejde og uddannelse

    Vedhæftede filer

    Deltager 2 9794.jpg
    Oliver 9758.jpg
    Gå for sig selv 9789.jpg
    Casper Bull Svendsen 9730.jpg