Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

Ekstra millioner til flere lærere i Horsens kommunes folkeskoler

Samtidig sendes ny budget-tildelingsmodel i høring i skolebestyrelser og MED-udvalg

09. okt. 2020

Indhold

    Horsens Kommunes folkeskoler tildeles fra næste skoleår 27,1 mio. kr. ekstra til styrkelse af den faglige kvalitet, til flere lærere og til styrkelse af indsatsen omkring inklusion. Pengene fordeles med godt 21 mio. kr. til den almene undervisning, fem mio. kr. til arbejdet med inklusion og en mio. kr. til det generelle dansksproglige arbejde.

    Det er en kendsgerning efter vedtagelsen i Horsens Byråd af Horsens Kommunes budget for 2021 og overslagsårene 2022 til 2024.

    Her blev det blandt andet besluttet, at kommunens folkeskoler får tilført ekstra 10 mio. kr. om året fra en nyoprettet velfærdspulje.

    Efterfølgende er partierne bag budgetaftalen - Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti - blevet enige om, at midlerne fra finansloven 2020 til flere lærere i folkeskolen, som skulle indfases gradvist frem til 2023, bliver fremrykket, så skolerne allerede fra det kommende skoleår tildeles det fulde beløb på 14,1 mio. kr.

    - Vi er i forligskredsen glade for og stolte over, at vi kan levere et så stort økonomisk løft til vores folkeskoler allerede fra det kommende skoleår. Skolerne har leveret virkelig flotte resultater de seneste år, og karaktermæssigt er vi nu efter flere års kontant fremgang kommet over landsgennemsnittet. Men det også klart, at det kræver flere ressourcer at fortsætte den gode udvikling, og derfor tilføres der nu flere penge til vores skoler, siger borgmester Peter Sørensen på vegne af forligspartierne.

    Beslutningen om at tildele det fulde beløb fra finansloven 2020 allerede fra næste skoleår får også opbakning fra samtlige medlemmer af Børne- og Uddannelsesudvalget, som netop har holdt ordinært udvalgsmøde.

    Det er samtidig i budgetaftalen besluttet, at midlerne til folkeskolerne skal fordeles efter en ny tildelingsmodel. Budgettildelingsmodellen benyttes til at fordele pengene mellem skolerne og består af to elementer - nemlig tildeling til almenundervisning og tildeling af ressourcer til inklusion.

    - Tildelingsmodellerne hviler på fire grundprincipper. Det er helt centralt, at pengene følger barnet, og herudover skal modellerne baseres på enkelthed, forudsigelighed og retfærdighed. Den nyere forskning viser også, at for at opfylde de gældende principper, skal man have flere socioøkonomiske parametre med, så pengene går til de rigtige børn på baggrund af de behov børnene har, og det er baggrunden for, at der skal udarbejdes en ny model, siger formanden for Børne- og Uddannelsesudvalget, Lone Ørsted.

    Den nye model har netop været debatteret i Børne- og Uddannelsesudvalget, og den sendes nu i høring frem til 20. november i alle berørte skolebestyrelser og MED-udvalg.