Almene boliger
Almene boliger kaldes også støttet byggeri, fordi der er givet offentlig støtte til byggeriet. Den typer boliger opføres for at sikre boliger til en husleje, som alle borgere kan betale.
Når der ydes offentlig støtte til at opføre boligbyggeri, har der fra politisk side været stillet krav om, at byggeriet blev underkastet et offentligt tilsyn.
Vi fører i dag tilsyn med 8 almene boligorganisationer, som har ca. 8.600 boliger i Horsens Kommune. Tilsynet med det støttede byggeri omfatter dels et tilsyn med selve opførelsen af nybyggeri og renoveringer, og dels et tilsyn med driften af byggeriet. Vi fører ikke tilsyn med andelsboliger.
Det kommunale tilsyn træder i princippet i kraft, når der tages initiativ til opførelse af nyt støttet byggeri, som følges op af et tilsagn om støtte til opførelse af støttet boligbyggeri. Allerede inden tilsagnet har kommunen en afgørende indflydelse på projektets indhold og udformning. Dette gælder både den fysiske og den økonomiske udformning af det konkrete projekt.
Vi afholder hvert år styringsdialogmøder med de almene boligforeninger. som har almene boliger i Horsens Kommune. I henhold til almene boliglov offentliggøre kommunalbestyrelsen en redegørelse fra dialogmødet på kommunens hjemmeside.
Boligorganisationer med almene boliger
Du kan også søge på den landsdækkende webportal for den almene sektor, danmarkbolig.dk
Bolig Horsens
(Tidligere Andelsboligforeningen Beringsgaard og Horsens Andelsboligforening af 1954)
Gl. Jernbanegade 3
8700 Horsens
Forretningsfører: Jørgen Pommerencke
Telefon: 75 66 67 67
E-mail: post@bolighorsens.dk
Kontortider:
Mandag – fredag kl. 09.00– 13.00
Onsdag tillige 15.00– 17.00
Albo
Spedalsø 4, 1.
8700 Horsens
Direktør: Steffen Møller Borgbjerg
Direktør: Michael Meldgaard
Telefon: 75 62 29 11
E-mail: post@albo.dk
Kontortider:
Mandag – fredag kl. 10.00– 13.00
Desuden mandag kl. 14.00– 17.00
Midtjysk Boligselskab
v/Boligkontoret Danmark
Borgergade 10, st.
8600 Silkeborg
Forretningsfører: Emil Bryhn Kjenseth
Telefon: 87 93 35 44 / 21 70 89 10
E-mail: silkeborg@bdk.dk
Kontortider:
Mandag-fredag kl. 08.30 – 12.00
Onsdag: lukket
Desuden torsdag kl. 12.30-16.00
Horsens Sociale Boligselskab v/Bolig Data Administration ApS
Torvet 4
8700 Horsens
Forretningsfører: Michael Thomsen
Telefon: 75 61 10 66
E-mail: kontoret@boligdata.dk
Kontortider:
Mandag – torsdag kl. 08.00–16.00
Fredag kl. 08.00–12.00
Lejerbo Horsens
Pakhustorvet 4
6000 Kolding
Forretningsfører: Lars Due Juhre
Telefon: 70 12 13 10
E-mail: lejerbo@lejerbo.dk
Telefontid:
Mandag – torsdag kl. 10.00–14.00
Fredag kl. 10.00– 12.00
Domea Østjylland - Servicecenter Horsens
Jens Chr. Juliussens Vej 5, 2. tv.
8700 Horsens
Kundechef: Lars Todbjerg-Hansen
Telefon: 76 64 67 56
E-mail: lth@domea.dk
Kontortider:
Mandag – onsdag kl. 09.00–16.00
Torsdag kl. 09.00– 17.00
Fredag kl. 09.00–13.00
Boligselskabet Boulevardgården v/Bolig Data Administration ApS
Torvet 4, 2. sal
Postboks 36
8700 Horsens
Forretningsfører Michael Thomsen
Telefon: 75 61 10 66
E-mail: kontoret@boligdata.dk
OK-boliger i Gedved Kommune v/OK-fonden
Lersø Parkallé 112. 2.
2100 København Ø
Telefon: 33 85 45 00
E-mail: bolig@ok-fonden.dk
Den Selvejende Institution EGV-Klovenhøj, Brædstrup v/Lejerbo
Forretningsfører: Lars Due Juhre
Telefon: 70 12 13 10
E-mail: lejerbo@lejerbo.dk
Telefontid:
Mandag – torsdag kl. 10.00-14.00
Fredag kl. 10.00-12.00
Vores tilsynsopgave med udlejning handler om at sikre, at boligorganisationernes eller den almene boliginstitutions administration følger de fastsatte regler for udlejning. For at sikre, at udlejningen sker til den personkreds, som byggeriet er tiltænkt, er der fastsat meget detaljerede regler om udlejning i almenboliglovens kapitel 4 m.v.
Kommunalbestyrelsen og den almene boligorganisation kan indgå en aftale om, at de ledige boliger i en boligafdeling skal udlejes efter særlige kriterier. Kriterierne fastsættes ved aftale mellem kommunalbestyrelsen og boligorganisationen og offentliggøres af kommunalbestyrelsen, jf. § 60 i almenboligloven. Aftalen bliver taget op til revision senest 4 år efter aftalens indgåelse.
Horsens Kommune har med hjemmel i almenboliglovens § 60 givet tilladelse til Andelsboligforeningen Odinsgaard, afd. 10, Chr. M. Østergårdsvej 1A og afd. 13, Hybenvej 131 og 133, at udlejning af 100 % af de ledige boliger må ske på baggrund af særlige kriterier. Aftalen om udlejning efter særlige kriterier findes her:
Forlængelse af aftale om udlejning med Andelsboligforeningen Odinsgaard (pdf).
Horsens Kommune har med hjemmel i almenboliglovens § 60 givet tilladelse til HAB af 1954, afd. 11, Højvangsgården, at udlejning af 100 % af de ledige boliger må ske på baggrund af særlige kriterier. Aftalen om udlejning efter særlige kriterier kan findes her:
Aftale om udlejning efter særlige kriterier med HAB af 1954 (pdf).
Horsens Kommune har med hjemmel i almenboliglovens § 60 givet tilladelse til Andelsboligforeningen Beringsgaard, afd. 24, Vestergade 10-12, at udlejning af 100 % af de ledige boliger må ske på baggrund af særlige kriterier. Aftalen om udlejning efter særlige kriterier findes her:
Aftale om udlejning efter særlige kriterier med Andelsboligforeningen Beringsgaard (pdf).
Horsens Kommune har med hjemmel i almenboliglovens § 60 givet tilladelse til Andelsboligforeningen Beringsgaard, afd. 3, Marius Holst Gade m.fl., at udlejning af 100 % af de ledige boliger (32 tagboliger) må ske på baggrund af særlige kriterier. Aftalen om udlejning efter særlige kriterier findes her:
Aftale om udlejning efter særlige kriterier med Andelsboligforeningen Beringsgaard (pdf).
Horsens Kommune har med hjemmel i almenboliglovens § 60 givet tilladelse til Andelsboligforeningen Beringsgaard, afd. 4, Kongensgade m.fl., at udlejning af 100 % af de ledige boliger (16 tagboliger) må ske på baggrund af særlige kriterier. Aftalen om udlejning efter særlige kriterier findes her:
Aftale om udlejning efter særlige kriterier med Andelsboligforeningen Beringsgaard (pdf).
For almene familieboliger, der er beliggende i et udsat boligområde, jf. almenboliglovens § 61 a, stk. 1 , og som hverken er omfattet af almenboliglovens § 59, stk. 1 og 2, eller almenboliglovens § 63, skal boligorganisationen anvise ledige boliger efter særlige kriterier, herunder beskæftigelses- og uddannelseskriterier. Kommunalbestyrelsen fastsætter kriterierne med henblik på at styrke beboersammensætningen i boligområdet og offentliggør dem. Kriterierne tages op til revision, senest 4 år efter at de er fastsat. Kriterierne bortfalder, når et boligområde ikke længere er et udsat boligområde, jf. almenboliglovens § 61 a, stk. 1.
Horsens Kommune har med hjemmel i almenboliglovens §60 stk. 4 fastsat kriterier for anvisning af ledige boliger i Sundparken og Sønderbro. Boligerne tilbydes i prioriteret orden. Hvis flere husstande opfylder kriterierne, vil det således være den af husstandene med længst anciennitet fra den normale venteliste, der får tildelt boligen. Boligsøgende, der ikke opfylder kriterierne, får tildelt en bolig efter den normale venteliste. De særlige kriterier kan findes her (pdf).
Referater af styringsdialogmøder i 2024
Beslutningsreferat
Emne: Dialogmøde med Andelsboligforeningen Albo (53 afd.)
Formål med mødet: Styringsdialog, jf. almenboliglovens § 164, stk. 2 og driftsbekendtgørelsens § 112
Mødeleder: Sara Westergaard
Referent: Andreas Forrer
Deltager: Cecilie Winther Elmelund Eriksen
Dato: 21. aug. 2024
Tid: kl. 09.00
Sted: Albo, mødelokale, Spedalsø Torv 5
Tilstedeværende:
Niels Rasmussen, formand
Michael Meldgaard, adm. direktør
Fraværende:
DAGSORDEN:
1. Gennemgang af styringsrapporten:
Regnskabsperiode 2023
Organisationens styringsrapport og de enkelte afdelingers oplysningsskemaer blev drøftet. Henlæggelser til vedligeholdelse og istandsættelse, arbejdskapital og dispositionsfonden, samt tab ved fraflytning og lejeledighed i de enkelte afdelinger blev drøftet.
2. Røde afdelinger, afdelinger med lave effektivitetstal
Organisationens tre røde afdelinger og deres effektivitetspotentiale blev drøftet. Det drejer sig på den ene side om to afdelinger med ældreboliger (plejecentre) og på den anden side om en ældre afdeling med familieboliger i Brædstrup. Fra 1/1-2024 blev alle afdelinger i Brædstrup slået sammen til én ny afdeling.
3. Kommende renoveringssager, herunder sociale klausuler
Afd. 208 – Sundparken (udviklingsplan)
Arbejde med udviklingsplanen og delvis nedlæggelse af boliger blev udsat på grund af de enorme prisstigninger. Organisationen har afholdt det årlige møde med Ministeriets repræsentanter sammen med borgmesteren og kommunaldirektøren. Efter planen skal der i 2026 nedrives de første 48 familieboliger (i alt 124 boliger).
Afd. 218 – Odinsparken, Gedved
Det stor renoveringsprojektet er afsluttet og under renoveringen blev den bestående gasvarme også udskiftet med fjernvarme. Skema C forventes i slutningen af 2024.
Afd. 221 – Humleballe, Søvind
Det stor renoveringsprojektet er afsluttet. Skema C forventes i slutningen af 2024.
Afd. 02 – Sønderport
Helhedsplan i samarbejde med Landsbyggefonden er nu vedtaget og skema A er godkendt af beboerne d. 28/6-2024. Skema B forventes i 2025. Der etableres også et mindre antal nye tagboliger i forbindelse med renoveringsprojektet.
Afd. 09 – Trianglen
Afdelingen fra 1950, som er nedslidt og skal renoveres. Boligforeningen har udarbejdet helhedsplan i samarbejde med Landsbyggefonden, men huslejen efter afslutningen af renoveringen blev for højt og kræver justeringer i projektet. Afdelingen skulle i første omgang etablere brandvæggene i tagetagen for 7 mio. kr.
Afd. 14 – Axelborg (inkl. infrastrukturprojekt)
Helhedsplan som bl.a. indeholder facader og nye altaner er drøftet med Landsbyggefonden. Samtidig arbejdes der med at etablere ”dyrkningsfællesskabet” med den vision, at der i fællesskab kan etableres en permanent kommerciel restaurant på taget af én af bygningerne i Axelborg. Projektet udspringer Landsbyggefondens idékonkurrence. Anlægssummen er ca. 650 mio. kr. Landsbyggefonden ser gerne, at skema A fremlægges i slutningen af 2024. Derudover er der også planer om at etablere sundhedshus i nærområdet.
4. Planlagte projekter nybyggeri, herunder sociale klausuler
Afd. 264 - Honnørkajen
Ny afdeling med 50 ungdomsboliger og 25 familieboliger er færdiggjort og klar til udlejning i sommer 2024. Organisationen regner med, at udlejningen vil forløbe over de næste måneder, ikke mindst i betragtning af de mange ungdomsboliger.
Boligorganisationen forventer, at vi vil komme til at se flere ledige almene boliger i Horsens end vi er vant til på grund af det aktuelle store udbud af ledige lejeboliger. Det er Albo´s forventning, at i løbet af 1 års tid vil antallet af ledige boliger i Horsens falde væsentligt og normalisere sig, så Albo ser positivt på den fremtidige udlejningssituation.
Afd. 265- Bakkedalen, Østbirk
Byggeprojektet er afsluttet og alt er udlejet. Skema C forventes slut 2024.
Afd. 266 - Endelave
Byggeprojektet er afsluttet og foreløbig er én ud af de 4 boliger udlejet. Der arbejdes fortsat på at få tilskud fra regeringens pulje til ”små øer” og mulighed
for at sætte huslejen ned. Skema C forventes i slutningen af 2024.
Afd. 040 – Nørrestrand
Byggeprojektet med de 12 røgfri familieboliger ovenpå REMA forløber planmæssigt.
Afd. 253 – Nørrevang
Projekt med udvidelse af Nørrevang Centret med 15 ældreboliger afventer lokalplan processen.
Afd. Robert Holms Vej
Byggeprojektet med 55 familieboliger afventer ny lokalplan.
Afd. Nørrestrand II
Byggeprojektet med ældre/plejeboliger (30 ældre-/75 plejeboliger) samt botilbud afventer lokalplan.
5. Andre emner /særlige problemer / fremtiden?
Sammenlægning af afdelinger
Sammenlægningen af de to boligorganisationer har også resulteret i, at diverse afdelinger i Boligorganisationen Albo blev sammenlagt til én ny afdeling. F.eks. er de 8 afdelinger i Brædstrup blevet til én afdeling pr. 1/1-2024. Boligorganisationen vil fortsætte med at fremme processen med at slå mindre afdelinger sammen til større og mere robuste enheder.
Albos hovedbestyrelse
Hovedbestyrelsen bliver kontinuerligt reduceret med 2 pladser år efter år. Dette var en beslutning efter fusionen og nu er der aktuel 15 medlemmer i hovedbestyrelsen.
Internetsvindel
Boligorganisationen har været udsat for CEO-fraud, også kendt som ”direktør-svindel”, der er falske mails, der ligner dem, som bliver sendt fra en direktør. Denne transaktion har givet anledning til at yderligere skærpe procedurerne til at kunne afværge mulige kriminelle aktiviteter i forbindelse med falske mails.
Kurser for afdelingsbestyrelser
Boligorganisationen afholder egne kurser i samarbejde med BL til at deres nye bestyrelsesmedlemmer og formændene bliver styrket i beboerdemokratiets regler.
Bo Trivsel
Boligorganisationen har i samarbejde med Bo Trivsel opstartet projekt i Sundparken med fokus på at få kvinder med anden etnisk baggrund tættere på arbejdsmarked.
6. Eventuelt
Ingen kommentar.
Regnskaberne, som danner baggrund for styringsdialogmødet, tages til efterretning på grundlag af en gennemgang efter § 116 i driftsbekendtgørelsen, idet kommunen har gennemgået styringsrapporten for afdelingerne beliggende i kommunen.
Som redegørelse for den gennemførte dialog offentliggør kommunen dette beslutningsreferat, som indeholder eventuelle aftaler som er indgået mellem boligorganisationen og kommunen, på kommunens hjemmeside, jf. driftsbekendtgørelsens § 112, stk. 7. Samtidig indberetter kommunen den redegørelse til det centrale it-system af Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Beslutningsreferat
Emne: Dialogmøde med Lejerbo Horsens (9 afd.)
Formål med mødet: Styringsdialog, jf. almenboliglovens § 164, stk. 2 og driftsbekendtgørelsens § 112
Mødeleder: Sara Westergaard
Referent: Andreas Forrer
Deltager: Cecilie Winther Elmelund Eriksen
Dato: 6. juni 2024
Tid: kl. 13.30 (- kl. 15.00)
Sted: Mødelokale nr. 1, 2. sal
Tilstedeværende:
Benny Davidsen, formand
John Henneberg, næstformand
Lars Due Juhre, forretningsfører
Fraværende:
DAGSORDEN:
1. Gennemgang af styringsrapporten:
Regnskabsperiode 2022/2023
Organisationens styringsrapport og de enkelte afdelingers oplysningsskemaer blev drøftet. Henlæggelser til vedligeholdelse, istandsættelse samt tab ved fraflytning og lejeledighed i de enkelte afdelinger blev drøftet. Boligorganisationen skal afklare endnu ikke modtaget ungdomsboligbidragene for afd. 1243 - Lilli Gyldenkildes Torv.
2. Røde afdelinger, afdelinger med lave effektivitetstal
Organisationens rød afdeling og dennes effektivitetspotentiale blev drøftet.
3. Kommende renoveringssager, herunder sociale klausuler
Afd. 041-Frejasgade:
Der blev ansat genhusningskonsulent. Der afholdes byggemøde hver måned. Helhedsplanen forløber planmæssigt og forventes at blive afsluttet ultimo 2025.
4. Planlagte projekter nybyggeri, herunder sociale klausuler
5. Andre emner /særlige problemer / fremtiden?
Afd. 1243-Lilli Gyldenkildes Torv
Udlejningen er generelt tilfredsstillende. Der er 6 familieboliger ledige i øjeblikket. Det er fortsat de store og dyre lejligheder, som giver udfordringer.
Der er løbende udskiftning i ungdomsboligerne og i øjeblikket er der 13 ledige.
Boligorganisationen orienterer om en hel ny afdelingsbestyrelse.
Afd. 316-Houmannshus
Boligorganisationen har haft udfordringer i forbindelse med genhusning af beboere fra Frejasgade til afdelingens 10 tidligere ungdomsboliger.
Ejendommen med de 15 ældreboliger på Arentzensminde er imellem tid solgt og provenuet endeligt afregnet.
Afdelingsbestyrelser
Boligorganisationen orienterer om udfordringer med at besatte poster i afdelingsbestyrelser. Hovedbestyrelsen har som et ekstra tiltag en mentorordning for nye bestyrelsesmedlemmer.
Fortsat brug for små prisvenlige boliger
Administrationen gjorde opmærksom på, at der stadigvæk er et behov i kommunen, for at kunne anvise mindre prisvenlige boliger til nogle bestemte borgere. Boligorganisationen opfordres derfor til at indtænkte små prisvenlige boliger i alle fremtidige renoveringsprojekter og nybyggerier. Kommunen ønsker en tæt dialog om anvisning til disse boliger i fremtiden, så parterne kan hjælpe hinanden i bedst muligt omfang. Kommunen tager derfor initiativ til et dialogmøde herom indenfor den nærmeste fremtid.
Døråbner på alle nybyggerier
Kommunen gjorde opmærksom på, at borgere søger om døråbnere, som personlige hjælpemidler i forbindelse med at indgangsdøre til nybyggeri er blevet så tunge, at de ikke er i stand til at åbne dem. Derfor opfordres boligforeningen til fortsat at indtænke døråbnere i alle nybyggerier og renoveringsprojekter, hvor hoveddøre udskiftes.
6. Eventuelt
Ingen kommentar.
Regnskaberne, som danner baggrund for styringsdialogmødet, tages til efterretning på grundlag af en gennemgang efter § 116 i driftsbekendtgørelsen, idet kommunen har gennemgået styringsrapporten for afdelingerne beliggende i kommunen.
Som redegørelse for den gennemførte dialog offentliggør kommunen dette beslutningsreferat, som indeholder eventuelle aftaler som er indgået mellem boligorganisationen og kommunen, på kommunens hjemmeside, jf. driftsbekendtgørelsens § 112, stk. 7. Samtidig indberetter kommunen den redegørelse til det centrale it-system af Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Beslutningsreferat
Emne: Dialogmøde med A/B Bolig Horsens
Formål med mødet: Styringsdialog, jf. almenboliglovens § 164, stk. 2 og driftsbekendtgørelsens § 112
Mødeleder: Sara Westergaard
Referent: Andreas Forrer
Dato: 2. sept. 2024
Tid: kl. 14.00 (- kl. 15.30)
Sted: Bolig Horsens, Mødelokale
Tilstedeværende:
Lene Hodal Boeriis, formand
Hans H. Nielsen, formand
Jørgen Pommerencke, forretningsfører
DAGSORDEN:
1. Gennemgang af styringsrapporten:
Regnskabsperiode 2023
Organisationens styringsrapport og de enkelte afdelingers oplysnings-skemaer blev drøftet. Henlæggelser til vedligeholdelse og istandsættelse, arbejdskapital og dispositionsfonden, samt tab ved fraflytning og leje-ledighed i de enkelte afdelinger blev drøftet.
2. Røde afdelinger, afdelinger med lave effektivitetstal
Organisationens røde afdelinger og deres effektivitetspotentiale blev drøftet. Som i de sidste år drejer det sig hovedsageligt om afdelinger med ældre-boliger (plejecentre) og på den anden side om ungdomsboliger. Boligorganisationen nævner Landsbyggefondens krav om granskning og de 30-årige vedligeholdelsesplaner, som sætter svage afdelinger under yderligere pres. Det går også udover effektivitetstallene.
3. Kommende renoveringssager, herunder sociale klausuler
De tre store helhedsplaner i afdelingerne Midtbyen og projektet med udemiljø og parkering er nu hel afsluttet og der afventes skema C på den sidste afdeling (40/4A).
Der forventes af forelægge beboerne et fornyet renoveringsprojekt i afd. Lindskovparken (52), efter at det blev nedstemt i første omgang.
Der er en proces i gang med forberedelse til renoveringsprojekt i afd. Stadionsvej (58), hvor facaden skal efterisoleres og terrassedøre udskiftes.
4. Planlagte projekter nybyggeri, herunder sociale klausuler
Afd. 25 – Kvistvænget, Hatting
Skema B blev godkendt i august 2023 og projektet forventes at afslutte pr. 1. november 2024. 14 ud af de 18 familieboliger er allerede udlejet.
5. Andre emner /særlige problemer / fremtiden?
Fusion
De to boligorganisationer Andelsboligforening Beringsgaard og Horsens Andelsboligforening af 1954 fusionerede pr. 1/1-2023. Organisationen bliver nu ledet af de to tidligere formænd. Alle tidligere bestyrelses-medlemmer har valgt at fortsatte i organisationsbestyrelsen. Der vil blive valg til næste år, hvor der skal vælges én formand og bestyrelsen bliver reduceret med ét medlem. Året efter reduceres bestyrelsen yderligere med to medlemmer, indtil hovedbestyrelse består af 9 medlemmer i alt.
Startboliger
I afd. Stadionvej (58) udløber projektet med de 10 startboliger
pr. 1. maj 2025. Organisationen er i gang med at afsøge andre støttemuligheder for disse ungdomsboliger.
Fortsat brug for små prisvenlige boliger
Administrationen gjorde opmærksom på, at der stadigvæk er et behov i kommunen, for at kunne anvise mindre prisvenlige boliger til nogle bestemte borgere. Boligorganisationen opfordres derfor til at indtænkte små prisvenlige boliger i alle fremtidige renoveringsprojekter og nybyggerier. Kommunen ønsker en tæt dialog om anvisning til disse boliger i fremtiden, så parterne kan hjælpe hinanden i bedst muligt omfang. Kommunen tager derfor initiativ til et dialogmøde herom indenfor den nærmeste fremtid.
6. Eventuelt
Ingen kommentar.
Beslutningsreferat
Emne: Dialogmøde med Horsens Sociale Boligselskab (4 afd.)
Formål med mødet: Styringsdialog, jf. almenboliglovens § 164, stk. 2 og driftsbekendtgørelsens § 112
Mødeleder: Sara Westergaard
Referent: Andreas Forrer
Dato: 16. sept. 2024
Tid: kl. 13.15
Sted: Mødelokale nr. 2.10/A2.30, 2. sal
Tilstedeværende:
Michael Thomsen, Bolig Data
Fraværende:
Steffen Andreasen (formand)
DAGSORDEN:
1. Gennemgang af styringsrapporten:
Organisationens styringsrapport og de enkelte afdelingers oplysnings-skemaer blev drøftet. Henlæggelser til vedligeholdelse og istandsættelse, arbejdskapital og dispositionsfonden, samt tab ved fraflytning og leje-ledighed i de enkelte afdelinger blev drøftet.
2. Røde afdelinger, afdelinger med lave effektivitetstal
Organisationens to røde afdelinger og deres effektivitetspotentiale blev drøftet. Det drejer sig fortsat om de to afdelinger med ungdomsboliger.
3. Kommende renoveringssager, herunder sociale klausuler
Afd. 1: Større renoveringsprojekt med køkken/bad/ventilation og faldstammer blev afsluttet i forår 2024. Beboerne har fortjent stor ros da de hovedsageligt har været enormt forstående og meget tålmodigt, selvom byggeprocessen har sat dem på en ret svær prøve. Resultatet blev vellykket og beboerne er tilfredse.
Afd. 3: Fra helhedsplanen er der opsamlede midler fra Landsbyggefonden, som nu bruges til bl.a. installering af dørtelefoner og det nye affaldssystem.
4. Planlagte projekter nybyggeri, herunder sociale klausuler
Ingen nybyggeriprojekter.
5. Andre emner /særlige problemer / fremtiden?
Boligadministrationen vil snarligt organisere en temaaften i afd. Østerled, hvor beboerne vil få oplysninger om Bo Trivsel – Det boligsociale kontor -
og deres arbejde.
6. Eventuelt
Ingen kommentar.
Regnskaberne, som danner baggrund for styringsdialogmødet, tages til efterretning på grundlag af en gennemgang efter § 116 i driftsbekendtgørelsen, idet kommunen har gennemgået styringsrapporten for afdelingerne beliggende i kommunen.
Som redegørelse for den gennemførte dialog offentliggør kommunen dette beslutningsreferat, som indeholder eventuelle aftaler som er indgået mellem boligorganisationen og kommunen, på kommunens hjemmeside, jf. driftsbekendtgørelsens § 112, stk. 7. Samtidig indberetter kommunen den redegørelse til det centrale it-system af Indenrigs- og Boligministeriet.
Beslutningsreferat
Emne: Dialogmøde med Boligselskabet Boulevardgården (1 afd.)
Formål med mødet: Styringsdialog, jf. almenboliglovens § 164, stk. 2 og driftsbekendtgørelsens § 112
Mødeleder: Sara Westergaard
Referent: Andreas Forrer
Dato: 16. sept. 2024
Tid: kl. 13.00
Sted: Mødelokale nr. 2.10/A2.30, 2. sal
Tilstedeværende:
Jan Buur, formand
Michael Thomsen, Bolig Data
Fraværende:
DAGSORDEN:
1. Gennemgang af styringsrapporten:
Organisationens styringsrapport og den enkelte afdelings oplysnings-skemaet blev drøftet. Henlæggelser til vedligeholdelse og istandsættelse, arbejdskapital og dispositionsfonden, samt tab ved fraflytning og leje-ledighed i afdelingen blev drøftet.
2. Røde afdelinger, afdelinger med lave effektivitetstal
Ingen rød afdeling.
3. Kommende renoveringssager, herunder sociale klausuler
Afløb/tagrender skal renoveres, da der har været vandskader ved kraftig regn, hvor altaner blev oversvømmet. Det resulterede i en forsikringssag. Garagerne i baggården blev forberedt til el-biler.
4. Planlagte projekter nybyggeri, herunder sociale klausuler
Boligorganisationen bygger ikke.
5. Andre emner /særlige problemer / fremtiden?
Ingen kommentar.
6. Eventuelt
Ingen kommentar.
Regnskaberne, som danner baggrund for styringsdialogmødet, tages til efterretning på grundlag af en gennemgang efter § 116 i driftsbekendtgørelsen, idet kommunen har gennemgået styringsrapporten for afdelingerne beliggende i kommunen.
Som redegørelse for den gennemførte dialog offentliggør kommunen dette beslutningsreferat, som indeholder eventuelle aftaler som er indgået mellem boligorganisationen og kommunen, på kommunens hjemmeside, jf. driftsbekendtgørelsens § 112, stk. 7. Samtidig indberetter kommunen den redegørelse til det centrale it-system af Indenrigs- og Boligministeriet.
Beslutningsreferat
Emne: Dialogmøde med Midtjysk Boligselskab (11 afd.)
Formål med mødet: Styringsdialog, jf. almenboliglovens § 164, stk. 2 og driftsbekendtgørelsens § 112
Mødeleder: Sara Westergaard
Referent: Andreas Forrer
Dato: 28. okt. 2024
Tid: kl. 13.00 (- kl. 14.30)
Sted: Chr M Østergaards Vej 4, 2. sal
Tilstedeværende:
Emil Kjenseth, forretningsfører
Fraværende: Bjarne Almind Johansen, formand
DAGSORDEN:
1. Gennemgang af styringsrapporten:
Organisationens styringsrapport og de enkelte afdelingers oplysnings-skemaer blev drøftet. Henlæggelser til vedligeholdelse og istandsættelse, arbejdskapital og dispositionsfonden, samt tab ved fraflytning og leje-ledighed i de enkelte afdelinger blev drøftet.
2. Røde afdelinger, afdelinger med lave effektivitetstal
Ingen røde afdelinger i Horsens Kommune.
3. Kommende renoveringssager, herunder sociale klausuler
Afd. 32 – Hovedgård: Projekt med terrænbelægning og afløb/kloak
Afd. 74 – Lund: Gasfyr bliver erstattet med installering af fjernvarme
4. Planlagte projekter nybyggeri, herunder sociale klausuler
Ingen aktuelle planer i Horsens Kommune.
5. Andre emner /særlige problemer / fremtiden?
Processen med sammenlægninger af diverse små afdelinger er gået lidt i stå på grund af manglende ressourcer i administrationen. Der er forventning om at ansatte en ny medarbejder pr. 1/12-2024, som vil varetage opgaven.
Boligorganisationen har fået ny forretningsfører i starten af 2024. Den tidligere forretningsfører er fortsat til at finde i Boligkontoret Danmark, bare i en anden funktion.
Boligorganisationen fortsætter med deres strategi om at hæve alle afdelingers henlæggelser til de har nået målet med minimum 300 kr./m2. Derfor har alle afdelinger fået huslejestigninger i mellem 3-4 %.
Boligorganisationen orienterer, at afd. 32 – Hovedgård har nedstemt budgettet for 2025. Sagen bliver formentlig fremsendt til kommunens tilsyn, som skal træffe en afgørelse.
Kommunen orienterede om et fortsat behov for små prisbillige boliger med et lejeniveau på hhv. 3500 og 5000 kr. om måneden. Boligorganisationen blev på den baggrund opfordret til at indtænke denne type boliger i fremtidige renoveringsprojekter. Derudover vil kommunen invitere til en dialog om, hvordan vi i fællesskab kan hjælpes af med at finde de gode løsninger.
6. Eventuelt
Ingen kommentar.
Regnskaberne, som danner baggrund for styringsdialogmødet, tages til efterretning på grundlag af en gennemgang efter § 116 i driftsbekendtgørelsen, idet kommunen har gennemgået styringsrapporten for afdelingerne beliggende i kommunen.
Som redegørelse for den gennemførte dialog offentliggør kommunen dette beslutningsreferat, som indeholder eventuelle aftaler som er indgået mellem boligorganisationen og kommunen, på kommunens hjemmeside, jf. driftsbekendtgørelsens § 112, stk. 7. Samtidig indberetter kommunen den redegørelse til det centrale it-system af Indenrigs- og Boligministeriet.
Beslutningsreferat
Emne: Dialogmøde med Domea Østjylland (8 afd.)
Formål med mødet: Styringsdialog, jf. almenboliglovens § 164, stk. 2 og driftsbekendtgørelsens § 112
Mødeleder: Sara Westergaard
Referent: Andreas Forrer
Dato: 21. nov. 2024
Tid: kl. 13.00 (- kl. 14.30)
Sted: Jens Chr Juliussen Vej 5, 2. sal
Tilstedeværende:
Willy Nielsen, formand
Lars Todbjerg-Hansen, kundechef
Fraværende:
DAGSORDEN:
1. Gennemgang af styringsrapporten:
Organisationens styringsrapport og de enkelte afdelingers oplysnings-skemaer blev drøftet. Henlæggelser til vedligeholdelse og istandsættelse, arbejdskapital og dispositionsfonden, samt tab ved fraflytning og leje-ledighed i de enkelte afdelinger blev drøftet.
Sammenlægning af diverse afdelinger gjorde, at det ikke slå hel igennem i oplysningsskemaerne, men skulle være på plads fra næste regnskabsår.
2. Røde afdelinger, afdelinger med lave effektivitetstal
Ingen røde afdelinger i Horsens Kommune.
3. Kommende renoveringssager, herunder sociale klausuler
Ingen større renoveringssager.
4. Planlagte projekter nybyggeri, herunder sociale klausuler
Byggeprojektet på Ny Havnegade skrider planmæssigt frem og ejendommen vil være klare til indflytning pr. 1. marts 2025.
Boligorganisationen er fortsat interesseret i nye projekter og vil også gerne stå til rådighed i forbindelse med opførelse af ældre-/plejeboligafdelinger.
5. Andre emner /særlige problemer / fremtiden?
Kommunen orienterede om et fortsat behov for små prisbillige boliger med et lejeniveau på hhv. 3500 og 5000 kr. om måneden. Boligorganisationen blev på den baggrund opfordret til at indtænke denne type boliger i fremtidige renoveringsprojekter. Derudover vil kommunen invitere til en dialog om, hvordan vi i fællesskab kan hjælpes af med at finde de gode løsninger.
6. Eventuelt
Ingen kommentar.
Regnskaberne, som danner baggrund for styringsdialogmødet, tages til efterretning på grundlag af en gennemgang efter § 116 i driftsbekendtgørelsen, idet kommunen har gennemgået styringsrapporten for afdelingerne beliggende i kommunen.
Som redegørelse for den gennemførte dialog offentliggør kommunen dette beslutningsreferat, som indeholder eventuelle aftaler som er indgået mellem boligorganisationen og kommunen, på kommunens hjemmeside, jf. driftsbekendtgørelsens § 112, stk. 7. Samtidig indberetter kommunen den redegørelse til det centrale it-system af Indenrigs- og Boligministeriet.