Gå til hovedindhold
Byggeri og ejendom
Foreninger og tilladelser

Grundejerforeninger

Find standardvedtægter, registrér jeres grundejerforening og se, hvilken rolle vi spiller i forhold til jeres grundejerforening.

Indhold

    Hvad er en grundejerforening?

    En grundejerforening er sammenslutning af grundejere i et bestemt område. Grundejerforeningen skal typisk sørge for at vedligeholde grønne områder, eventuelle private fællesveje eller andre fælles faciliteter.

    Jeres rolle og ansvar, når I stifter en grundejerforening

    Som grundejere eller udstykker skal I selv tage skridtet til at stifte en grundejerforening, vedtage vedtægter for jeres forening og drive foreningen.

    Hvis der fra vores side er krav om oprettelse af en grundejerforeningen, vil det fremgå af lokalplanen, der gælder for jeres område.

    Jeres grundejerforenings vedtægter skal være i overensstemmelse med eventuelle lokalplaner og deklarationer, der gælder for området.

    Husk, at I skal registrere jeres grundejerforening hos os.

    Registrér jeres grundejerforening

    Er I en nystiftet eller en eksisterende grundejerforening, som endnu ikke er registeret hos kommunen, så skal I gøre det her via vores digitale formular.

    Vi skal bruge jeres kontaktoplysninger til partshøringer og andre orienteringer, som jeres forening er berettiget til at blive hørt om.

    I skal:

    • logge på med MitID Erhverv registreret til den pågældende grundejerforening
    • registrere kontaktoplysninger og markere de matrikler, der er omfattet af grundejerforeningen
    • vedlægge grundejerforeningens vedtægter.

    Registrér jeres grundejerforening via vores digitale formular (kræver MitID Erhverv).


    Når vi har modtaget jeres registrering:

    • Vi gennemgår jeres vedtægter og tjekker, at der ikke er forhold, som strider imod en eventuel lokalplan, byplanvedtægt eller deklaration.
    • Vi godkender jeres vedtægter, hvis vi i lokalplanen for jeres område har stillet krav om, at kommunen skal godkende grundejerforeningens vedtægter.
    • Vi sender en kvittering for jeres indsendelse, når vi har behandlet jeres registrering. Vi kontakter jer, hvis vi har bemærkninger til vedtægterne eller kontaktoplysningerne.

    Det er jeres eget ansvar at orientere os, når der sker ændringer i grundejerforeningens kontaktoplysninger.

    Vores rolle er begrænset

    Vores rolle i forbindelse med jeres grundejerforening er ret begrænset.

    Vi kan ikke hjælpe jer i forbindelse med eventuel uenighed i foreningen, og vi yder ikke juridisk rådgivning i forhold til indholdet i jeres vedtægter.

    I er dog velkomne til at kontakte os, hvis I er i tvivl, om jeres vedtægter er i overensstemmelse med den eventuelle lokalplan for jeres område.

    Vi godkender kun jeres vedtægter i tilfælde af, at vi har stillet det som et krav i lokalplanen for jeres område.

    Har I spørgsmål vedrørende lokalplanen, er I velkomne til at kontakte Byggesag via byggesag@horsens.dk eller telefon 76 29 25 80.

    Skal I udarbejde vedtægter for jeres grundejerforening? Så kan I eventuelt tage udgangspunkt i de gængse standardvedtægter.