Gå til hovedindhold
Service
Digital

Digital Post

Offentlige myndigheder sender Digital Post til dig, medmindre du er blevet fritaget. Der bliver automatisk oprettet en digital postkasse til dig, når du fylder 15 år. Du skal bruge NemID for at læse og sende post på borger.dk eller e-Boks.dk.

14. dec. 2022
  • Læs op

Indhold

    Find din digitale postkasse

    Ring til Den Digitale Hotline på 70 20 00 00 hvis du har brug for hjælp.

    Skriv sikkert til kommunen

    Ring til Den Digitale Hotline på 70 20 00 00 hvis du har brug for hjælp.

    Værd at vide om Digital Post

    Du får Digital Post, når du

    • er 15 år eller derover,
    • har bopæl i Danmark og
    • har et dansk personnummer.

     

    Når du fylder 15 år, bliver der automatisk oprettet en digital postkasse til dig. Du skal bruge NemID for at logge på din digital postkasse.

     

    Hvis du indrejser til Danmark, bliver der automatisk oprette en digital postkasse til dig efter 30 dage. 

     

    Læs mere om Digital Post på borger.dk

     

    Hvis du ikke kan læse din digitale post, er det vigtigt du søger Fritagelse fra Digitale Post fra det offentlige.

    Det er vigtigt, at du tilføjer din mailadresse og dit mobilnummer i din digitale postkasse. Så får du besked på mail og sms, når der kommer ny post til dig.

    Du tilføjer din mail og mobilnummer ved at logge på din digitale postkasse, og vælge Menu og Profil.

    Hvis du har brug for hjælp til Digital Post, kan du ringe til Den Digitale Hotline på 70 20 00 00. Du kan også få hjælp i Borgerservice eller på biblioteket. Husk at tage NemID med.

    Du kan give en anden, fx din ægtefælle eller et familiemedlem, læseadgang til din digitale post.

    Læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende, hvis du fx ikke selv kan tjekke din digitale post. Eller hvis du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se den. Eller hvis du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med dine breve fra det offentlige.

    Du opretter læseadgang ved at logge på din digitale postkasse og vælge Menu og Adgange.

    Hvis du ikke kan modtage din post digitalt, kan du blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige, hvis du opfylder mindst en af betingelserne for at få fritagelse. Hvis du bliver fritaget betyder det, at du igen får din post på papir.

    Du skal møde personligt i Borgerservice, og udfylde en blanket om fritagelse. Husk at tage legitimation med. 

    Hvis du ikke kan komme selv, kan en anden aflevere blanketten for dig. I det tilfælde skal du bruge en blanket med fuldmagt, som du kan finde på borger.dk. 

    Læs mere og print blanket på borger.dk

     

    Fritagelse fra Digital Post er ikke fritagelse fra digital selvbetjening.

    Der er mange områder, som er omfattet af obligatorisk digital selvbetjening. Det betyder, at du skal bruge den digitale ansøgning på det pågældende område. Hvis du har NemID kan du få hjælp til digital selvbetjening. Hvis du ikke har NemID skal du kontakte den myndighed du skal søge noget ved. På nogle områder kan Borgerservice hjælpe dig med at få en blanket.