Om høringssvar og underskriftsindsamlinger
Se hvad der generelt gælder, hvis du sender høringssvar på vegne af andre
Er I flere, som er afsender på samme høringssvar?
Du skal være opmærksom på, at dit høringssvar kun gælder for dig selv.
Såfremt du indsender et høringssvar på vegne af andre, skal du følge krav og procedurer herunder.
For indsende høringssvar på vegne af andre, er der nogle generelle krav der skal være opfyldt
Hvis du, som privatperson eller gruppering/forening uden vedtægter, ønsker at indsende høringssvar på vegne af andre, eksempelvis ved en underskriftindsamling skal følgende indgå eller være vedhæftet i høringssvaret:
- Navn,
- Adresse
- Fysisk/digital underskrift.
Disse oplysninger skal fremgå i forhold til alle, som har tiltrådt høringssvaret.
Gyldige underskrifter:
For at underskrifterne er gyldige, skal der i sammenhæng med disse fremgå underskriverens fulde navn, adresse.
Dette sikrer, at hver underskrift kan verificeres og tilskrives en specifik person.
Digital og fysisk underskrift:
Både digitale og fysiske underskrifter er tilladt. Digitale underskrifter skal dog opfylde visse tekniske krav for at blive anerkendt som gyldige, eksempelvis skal underskrivere i en digital underskriftindsamling logge ind med MitId for at en den er gyldig og indsamlingsmetoden skal kunne dokumenteres. Yderligere krav er beskrevet i eIDAS-forordningen, som sikrer, at den digitale underskrift er sikker og kan verificere.
Hvis du, som forening med vedtægter, ønsker at indsende høringssvar på vegne af andre, eksempelvis ved en underskriftindsamling skal følgende indgå eller være vedhæftet i høringssvaret:
En forening, som ønsker at afgive høringssvar på vegne af foreningens medlemmer, kan afgive et høringssvar hvis høringssvaret er vedlagt referat af generalforsamling, hvor høringssvaret er vedtaget. Eller hvis høringssvaret er vedhæftet kopi af foreningens vedtægter, hvoraf det fremgår, at foreningen kan afgive høringssvar, og at sådanne svar kan afgives af bestyrelsen.