Gå til hovedindhold

Oplysningspligt - visitation til specialtilbud

‎Her kan du blive klogere på, hvor vi indhenter og gemmer dine oplysninger i forbindelse med visitation til specialtilbud, samt hvilke rettigheder du har, når kommunen behandler dine personoplysninger.

17. sep. 2024
  • Læs op

Indhold

    Horsens Kommune og dit barns skole behandler personoplysninger om dig og dit barn i forbindelse med at dit barn indstilles til et specialundervisningstilbud. 

    Hvad skal Horsens Kommune bruge mine oplysninger til?

    Dine og dit barns personoplysninger behandles for at vi bedst muligt kan leve op til vores forpligtelser i folkeskoleloven, således:

    • Udarbejdelse og behandling af indstilling af dit barn til et specialundervisningstilbud 

    Oplysningerne behandles med hjemmel i folkeskolelovens § 20, stk. 2, og bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

    Derudover behandles oplysningerne med hjemmel i databeskyttelsesforordningen artikel 6, litra a og e for så vidt angår de almindelige personoplysninger samt databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a og f, for så vidt angår de følsomme personoplysninger. Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

    Hvilke kategorier af personoplysninger behandles?

    De kategorier af personoplysninger, der behandles er:

    • Almindelige personoplysninger, f.eks.:
      • identifikationsoplysninger
      • oplysninger om dit barns skolegang og undervisningsbehov fra for eksempel dit barns skole, pædagogisk-psykologisk rådgivning og fra sagsbehandlere i familieafdelingen.
    • Særlige personoplysninger om personnummer.
    • Følsomme personoplysninger – oplysninger om dit barns helbredsforhold i det omfang det er relevant for at vurdere dit barns undervisningsbehov.

    Horsens Kommune er dataansvarlig
    Horsens Kommune er ansvarlig for de personoplysninger, den modtager om dig.
    Kommunen kan kontaktes på:
    Horsens Kommune
    Børn, Unge og Kultur
    Chr M Østergaards Vej 4
    8700 Horsens

    Hvor har vi dine personoplysninger fra?

    Horsens Kommune indsamler oplysninger fra dig og dit barn. 
    Derudover indhenter vi oplysninger fra andre kommuner og sundhedsmyndighederne,  hvor det er relevant for vurderingen af dit barns undervisningsbehov.  

    Andre modtagere af dine personoplysninger
    Relevante og nødvendige personoplysninger om dit barn bliver delt internt i Horsens Kommune i forbindelse med dit barns indmeldelse i et specialundervisningstilbud. Vi deler også personoplysninger i samarbejdet med konsulenter i Tværgående Enhed for Læring og Horsens Kommunes videnscentre og sagsbehandlere i Familiecentret/Ungdomscenteret, Horsens Kommune. 

    Derudover vil relevante oplysninger blive videregivet til andre myndigheder, i det omfang det vurderes at være relevant for deres konkrete sagsbehandling.

    Hvis der anmodes om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven kan Horsens Kommune være forpligtet til at videregive oplysninger om dig til den person der har anmodet om aktindsigt.

    Hvor lang tid opbevarer Horsens Kommune mine oplysninger?
    Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe vi har brug for dem i vores sagsbehandling.

    • Når vi ikke længere har brug for dine personoplysninger og et eventuelt arkiveringskrav efter arkivloven er opfyldt, vil dine personoplysninger blive slettet af Horsens Kommune.

    Dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen

    Du har efter databeskyttelsesforordningen forskellige rettigheder, når kommunen behandler oplysninger om dig. Du har bl.a. ret til:

    • indsigt i kommunens behandling af personoplysninger om dig
    • berigtigelse af urigtige personoplysninger om dig
    • begrænsning af behandling af personoplysninger om dig (for eksempel hvis der er uklarheder om rigtigheden af oplysningerne)
    • at gøre indsigelse mod vores behandling af personoplysninger om dig
    • at få slettet dine personoplysninger hos kommunen (du skal dog være opmærksom på, at som offentlig myndighed er vi forpligtede til at kunne dokumentere det grundlag, som vi har baseret en afgørelse eller en beslutning på, og vi har derfor kun i begrænset omfang mulighed for at slette personoplysninger).

    Databeskyttelsesrådgiver
    Horsens Kommune har en databeskyttelsesrådgiver, som du kan kontakte, hvis du har spørgsmål til, hvordan dine personoplysninger behandles af kommunen eller hvordan du bruger dine rettigheder.

    Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren på telefon: 76294226 eller via e-mail: databeskyttelsesraadgiver@horsens.dk 

    OBS Almindelig e-mail er ikke krypteret, og vi anbefaler derfor, at du bruger Digital Post, hvis du sender fortrolige eller følsomme personoplysninger. Husk at skrive Databeskyttelsesrådgiver i emnefeltet. Send digital post 

    Datatilsynet
    Du har ret til at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, som Horsens Kommune behandler dine personoplysninger på. Datatilsynets kontaktoplysninger kan findes på www.datatilsynet.dk