Gå til hovedindhold

Handicaprådet

Rådgiver byrådet og formidler ønsker og idéer fra mennesker med handicap.

Indhold

    Handicapprisen 2025

    Kender du en ildsjæl, forening, virksomhed eller organisation, der gør en særlig forskel for mennesker med handicap i Horsens Kommune?

    Så kan du nu indstille din kandidat til Handicapprisen 2025.

    Vinderen modtager 10.000 kr. og et diplom.
    Fristen for at indstille kandidater er onsdag den 5. november 2025.

    Hvem kan modtage prisen?
    Prisen kan gå til en ildsjæl, forening, virksomhed eller privat/offentlig organisation, der har gjort en særlig indsats for, at børn, unge eller voksne med handicap kan deltage i samfundslivet på lige fod med andre.

    Sådan fungerer prisen
    Prisen kan kun tildeles for en indsats, der er udført i Horsens Kommune og har haft betydning for borgere i kommunen.

    Ved udvælgelsen lægger Handicaprådet vægt på indsatser, der har:

    • skabt rammer og muligheder for, at borgere med et handicap får større livskvalitet
    • inkluderet borgere med handicap i foreningsliv og i det almindeligsamfundsliv på lige fod med andre
    • skabt forhold, der kan bidrage til en forøget livskvalitet hos mennesker med handicap
    • skabt beskæftigelse for borgere med handicap.
    • skabt aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for mennesker med handicap
    • sikret god tilgængelighed for alle borgere med
    • funktionsnedsættelser.
    • bidraget til at gøre op med fordomme om borgere med handicap, herunder borgere, der har en sindslidelse.

    Handicaprådet ser bredt på begrebet handicap – det kan være sindslidelse, udviklingshæmning, hjerneskade, fysisk handicap samt høre-, tale- eller synshandicap.

    Hvem kan indstille?
    Alle borgere, foreninger og organisationer med bopæl i Horsens Kommune kan indstille kandidater. Medlemmer og suppleanter i Handicaprådet og DH Horsens kan dog ikke indstille.

    Hvem kan ikke indstilles?
    Medlemmer og suppleanter i Handicaprådet og DH Horsens samt medarbejdere i Horsens Kommune for en indsats, der er en del af deres arbejde

    Du kan indsende din nominering digitalt via vores online skema eller ved at udfylde og indsende det fysiske skema senest 5. november 2025 kl. 23.59

    Det er muligt at genindstille kandidater, der tidligere har været indstillet, men ikke har modtaget prisen.

    Prisoverrækkelsen finder sted onsdag den 3. december 2025 kl. 13.30–15.30 på Center for Arbejde, Udvikling og Læring, Nørrebrogade 38A i Horsens.

    Formål

    Handicaprådets formål er at varetage de handicappedes integrering i det fysiske og psykiske miljø ved blandt andet at sikre information, tilgængelighed og sikkerhed for handicappede samt fysisk og psykisk svage personer.

    Handicaprådet rådgiver byrådet i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål. Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer. 

    Handicaprådets opgaver er blandt andet:

    • at følge, vurdere, kommentere og forbedre udviklingen vedrørende såvel voksne som handicappede børn og unges forhold. 
    • at medvirke med ideer og forslag til en positiv udvikling i forhold til handicappede
    • at bidrage til samarbejde og dialog mellem handicappede og Horsens Kommune
    • at rådgive om spørgsmål i forhold til handicappedes integration/fastholdelse på arbejdsmarkedet.

     

    Handicaprådets medlemmer

    Gitte Jensen (formand),  Danske Handicaporganisationer -  mail: gitte-kate@hotmail.com, telefon 26 27 40 83

    Susan Gyldenkilde (næstformand),   politiker, Ældre- og Handicapudvalget - mail: posg@horsens.dk, telefon 29 61 60 78

    Jette Birgitte Pedersen (medlem), Danske Handicaporganisationer -  mail: jettebirgitte58@gmail.com, telefon 30 66 07 13

    Ulla Dyhr (medlem),  Danske Handicaporganisationer - mail: ulladyhr@hotmail.com, telefon 20 71 42 73

    Mette Frost (medlem), Danske Handicaporganisationer - mail: frost@ostbirk.net, telefon 41 26 87 90

    Karina Aamann (medlem), politiker, Ældre- og Handicapudvalget - mail: kaaan@horsens.dk

    Hanne Lind (medlem), Danske Handicaporganisationer - mail: hanne.ove.lind@gmail.com,  telefon 20 63 25 06

    Lone Bahnsen Rodt, Chef for Handicap, Psykiatri og Socialt Udsatte - mail: loba@horsens.dk, telefon 21 56 35 08

    Ida Vestergaard Lorenzen, Teknik og Miljø - mail: ivlo@horsens.dk, telefon 76 29 25 62

    Mette Spring, Børn og Forebyggelseschef, Børn, Unge og Kultur - mail: mespr@horsens.dk, telefon 24 90 62 98

     

     

    Handicaprådets suppleanter

    Anette Kristensen (personlig suppleant for Mette Frost), Danske Handicaporganisationer; mail: acacieanette@gmail.com, telefon: 29 62 06 53

    Brian Veie (personlig suppleant for Gitte Jensen), Danske Handicaporganisationer; mail: brian.veie@outlook.dk, telefon: 24 62 77 97 

    Erik Gottfredsen (personlig suppleant for Jette Birgitte), Danske Handicaporganisationer; mail: erik@gottfredsen.dk, telefon: 22 59 63 89 

    Ole Steffensen (personlig suppleant for Ulla Dyhr), Danske Handicaporganisationer; mail: osteffensen@gmail.com, telefon: 29 72 47 29

    Christine Lykke Westberg (personlig suppleant for Hanne Lind), Fibromyalgi & Smerteforeningen, mailmadsenstine66@gmail.com, telefon: 28 70 20 90 

     

    Handicaprådets administration

    Dorthe Maria Fabricius, Job- og velfærdsstaben - mail: dmf@horsens.dk, telefon 76 29 36 63

    Sara Arnfeldt Kammersgaard, Job og velfærdsstaben - mail: saar@horsens.dk, telefon 24 79 42 55

     

    Møder i 2025

    30. januar, 2. april, 12. juni, 4. september, 30. oktober og 11. december

     

    Dagsordener og referater

    Læs dagsordener og referater fra Handicaprådet lige her

    Tilgængelighedspulje 

    I Horsens Kommune har vi en årlig Tilgængelighedspulje på 200.000 kr. Formålet med puljen er at støtte initiativer, der forbedrer tilgængeligheden på offentlige steder i kommunen. Vi ønsker at sikre, at alle – uanset funktionsnedsættelse – har mulighed for at færdes og deltage i samfundslivet på lige fod med andre.

    Puljen er din mulighed for at søge støtte til projekter, der gør en forskel for tilgængeligheden. Vi prioriterer projekter, som skaber bedre adgangsforhold og øger anvendeligheden af steder med offentlig adgang.

    Vil du vide mere om Tilgængelighedspuljen, eller har du brug for ansøgningsskemaet? Klik her for at finde alle detaljer.

     

    Seneste tildelinger fra puljen

    Handicaprådet har i 2024 og 2025 uddelt følgende midler fra tilgængelighedspuljen. 

    Haldrup forsamlingshus  197.711 kr.
    Hanstedholm - natursti  133.500 kr.
    Friluftsteamet på vegne af Handicaprådet - strandmåtte på Husodde strand 50.000 kr.
    Med betingelse om godkendelse i byggesag)  - afventer udbetaling:
    Folkekirkens nødhjælp  10.875 kr.
    PHC ejendomme – Jernbanegade 57.792 kr.
    PHC Ejendomme - Bredgade 50.615 kr.