Borgerrådgiveren starter med at spørge ind til den problemstilling, som du henvender dig om. Det kan enten være skriftligt, telefonisk eller ved et personligt møde mellem dig og rådgiveren.
Simpelt forløb
Borgerrådgiveren er uafhængig af forvaltninger og derfor kan du tage kontakt til rådgiveren uden, at en forvaltning bliver orienteret. I de fleste tilfælde afsluttes samtalen med rådgiveren med, at forvaltningen ikke skal indblandes. Så bliver der ikke oprettet en sag og dine personlige oplysninger bliver ikke registreret hos rådgiveren.
Forløb, hvor forvaltningen bliver indblandet
Hvis du og borgerrådgiveren aftaler, at de forhold, som du er utilfreds med, skal besvares af forvaltningen, opretter rådgiveren en sag, hvor det bliver registreret hvem du er, og hvad du er utilfreds med.
Forløbet kan deles op i 4 trin:
- Rådgiveren beder forvaltningen kigge på de forhold, du er utilfreds med.
- Du får en kopi af den henvendelse, rådgiveren har sendt til forvaltningen. Den bliver også skrevet ind i din sag hos rådgiveren.
- Rådgiveren beder forvaltningen sende deres svar direkte til dig, og sende en kopi til rådgiveren. Kopien skrives ind i din sag hos rådgiveren.
- Normalt vil din sag blive afsluttet og lukket her. Hvis du har flere spørgsmål til afdelingen i sagen eller hvis du vil have undersøgt sagsbehandlingen nærmere, så giver du samtykke til rådgiveren, der indhenter flere oplysninger i din sag. Sidst får du besked om resultatet af rådgiverens nærmere undersøgelse.
I de tilfælde, hvor der oprettes en sag ved borgerrådgiveren, så sker det i overensstemmelse med reglerne om notatpligt og journaliseringspligt og med databeskyttelsesreglerne.
Du kan læse mere om databeskyttelsesreglerne og dine rettigheder i dokumentet nederst på siden.