Særligt om fleksjob og Covid-19
Har du ansatte i fleksjob, skal de følge de regler, der er for overenskomsten på deres område. Har de ikke en overenskomst, skal de følge de arbejdsvilkår, der er aftalt med arbejdsgiver i forbindelse med deres ansættelse.
Det betyder, at hvis der kan indgås en aftale om, at arbejdstiden nedsættes eller der afholdes ferie, er det den situation, I skal forholde jer til.
Midlertidig nedsættelse af arbejdstid
Ved midlertidig nedsættelse af din medarbejders arbejdstid, vil der stadig kunne udbetales fleksløntilskud til medarbejderen.
Ved ferie
Ved afholdelse af ferie, kan der søges om ledighedsydelse under ferie, hvis din medarbejder har optjent dage hertil og ikke selv har feriegodtgørelse til gode.
Klik her for at søge om ledighedsydelse under ferie
Ledighed - ved hjemsendelse uden løn, medarbejders egen sygdom eller opsigelse
Er du som arbejdsgiver i den situation, at der ikke er anden mulighed end midlertidigt at sende ansatte i virksomheden hjem uden løn, på grund af Covid-19 situationen i Danmark, vil din medarbejder kunne søge om ledighedsydelse.
Hvis din medarbejder på grund af egne helbredsmæssige grunde bliver sendt hjem af arbejdsgiver uden løn, så kan din medarbejder også søge om ledighedsydelse.
Din medarbejder skal være opmærksom på, at vedkommende ved ansøgning om ledighedsydelse på grund af hjemsendelse, skal medsende dokumentation på dette fra sin arbejdsgiver.
Bliver din medarbejders fleksjob opsagt, skal din medarbejder kontakte Jobcentret og melde sig ledig og derefter søge om ledighedsydelse.
Klik her for at søge om ledighedsydelse