Vis emner under Forside
Anette Alsted, der er kontoruddannet, kunne næsten ikke tro det, da hun efter et par måneder pludselig havde fast arbejde. Her ses hun sammen med sin chef Henrik Søgaard.
13. juni 2017

Individuelle samtaler giver oprejsning til ledige i Horsens Kommune.

Af Vibeke Juul
Foto: Per Algreen

Obligatoriske samtaler enkeltvis og i grupper er et effektivt redskab til at få kontanthjælpsmodtagere på kanten af arbejdsmarkedet tilbage i job i Horsens Kommune.

Indtil videre har samtalerne, der strækker sig over en periode på tre måneder, resulteret i, at hver fjerde kontanthjælpsmodtager, der har deltaget, er endt i et ordinært job.

Formålet med forløbet, som er obligatorisk for de ledige, er at give dem et venligt men bestemt skub i retning af arbejdsmarkedet.

Per Fjord, leder af Virksomhedsservice i Jobcenter Horsens, fortæller:

Vi kan se, at vi lykkes med jobforberedende samtaleforløb, der blandt andet fokuserer på de bløde værdier: hvad gemmer der sig bag den ledige, og hvilken forskel kan vedkommende gøre i en virksomhed. Den tilgang appellerer til ledige, der har været væk fra arbejdsmarkedet i lang tid, og som ofte kan være udfordret på manglende selvtillid og troen på, at ”der er brug for mig.”

Én af dem er kontanthjælpsmodtager Anette Alsted, 46 år, der blev hjulpet på vej af en virksomhedskonsulent i Jobcenter Horsens. Først kom Anette i praktik som receptionist i Fjernvarme Horsens. Efter praktikken blev hun fastansat i et 21,5 timers job.

Nu regner hun med inden for en overskuelig periode at blive næsten fuldt selvforsørgende.

Jeg startede i virksomheden den 15. marts, og 10. maj havde jeg fast arbejde. Det var helt uvirkeligt og sank først ind efter et par dage, fortæller Anette Alsted, der i tidens løb har været på adskillige opkvalificeringskurser, men samtaleforløbene har klart været det bedste:

- Jeg følte, at der blev lyttet til vores behov. Vi blev taget seriøst og fik ikke bare besked på at kaste os ud i noget. Samtidig blev vi skubbet venligt men bestemt på vej forstået på den måde, at der var forventninger til, at vi gjorde en indsats.


- Samtaleforløbene gav mig en form for oprejsning, og jeg fik mit selvværd tilbage, fortæller 46-årige Anette Alsted, der i dag er fastansat på Fjernvarme Horsens.

Hun tilføjer, at det også var guld værd at være sammen med ligesindede:

Vi var i samme båd, og der var ingen, der så ned på os, fordi vi var på kontanthjælp. Det gav mig en form for oprejsning.

Også økonomi- og administrationschef i Fjernvarme Horsens – Henrik Søgaard - er tilfreds med forløbet.

- Jeg regnede med, at Jobcentrets virksomhedskonsulent kom tilbage med tre forslag til kandidater, men konsulenten mente, at hun havde fundet DEN rigtige kandidat. Det viste sig at holde stik, så det har været win-win for begge parter. Anette har fået fast arbejde. Vi har fået en god medarbejder, og så er vi sluppet for arbejdet med at annoncere og se ansøgninger igennem.

Horsens Kommune sender i løbet af 2017 120 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere igennem forløbet, der også går under navnet SPIN: Samtale, Profil, Indsigt, Netværk.

HORSENS ALLIANCENs Task Force har taget initiativ til forløbet.


Vælg periode for nyheder
« 2016
seneste 2017
JanFebMarAprMajJun
JulAugSepOktNovDec
Se seneste
Vælg kategori