Vis emner under Forside
Frank Antonsen har haft sukkersyge i mange år. Hver tredje måned bliver han - via skærmen - tjekket af diabetessygeplejerske Rikke Hvidkjær, Hospitalsenheden Horsens.
06. juli 2016

Men ikke alle kronisk syge føler sig helt trygge ved at lade computerskærmen derhjemme overtage sygeplejerskens besøg.

Af Vibeke Juul
Foto: Per Algreen

Langt de fleste borgere med kroniske sygdomme føler sig trygge ved at erstatte en sygeplejerskes fysiske besøg med en konsultation, hvor de kan tale med hende via en computerskærm – den såkaldte telemedicinske løsning.

Det viser det fire-årige Projekt Horsens på forkant med sundhed, som netop er afsluttet.

Projektet er foregået i et samarbejde mellem Horsens Kommune, Hospitalsenheden Horsens, de praktiserende læger m.fl.

Formålet har været at afprøve, hvordan borgere med kroniske sygdomme som diabetes, KOL og hjertesygdomme samt ældre medicinske patienter bliver bedst muligt klædt på til at klare sig selv i forhold til hospitalet og de praktiserende læger.

Jeanette Blicher Rumph, der er områdeleder i Sundhedscenter Søndergården i Horsens Kommune, fortæller, at langt de fleste borgere har taget rigtig godt imod de telemedicinske løsninger, men projektet viser også barrierer, som skal overvindes.

Nogle – og det er både unge og ældre – kan være lidt usikre på teknikken, og de kan føle, at en konsultation først er 100 % seriøs, når der er fysisk kontakt med det sundhedsfaglige personale. Andre derimod er rigtig glade for at kunne sidde hjemme og foretage målinger, for de sparer tid ved det, og det får dem til at føle sig mindre sygeliggjorte. Men uanset barrierer så er telemedicin kommet for at blive som en større eller mindre del af de behandlingsformer, hjemmesygeplejerskerne anvender i deres arbejde i kommunen.


- Det er tidsbesparende og meget bekvemt for mig, at jeg nu kan sidde  hjemme i min egen stue og ikke behøver at tage ud på sygehuset, når jeg skal have målt blodsukker og blodtryk, siger Frank Antonsen, der har haft sukkersyge, siden han var dreng.

En af dem, som er rigtig glad for den telemedicinske løsning, er den 47-årige Frank Antonsen, der har haft diabetes 1, siden han var dreng. Tidligere gik han til kontrol på sygehuset hver 3. uge, men livet blev meget nemmere, da han blev koblet på systemet og kunne sende målinger ind og tale med sygeplejersken via skærmen. Det sker nu hver 3. måned.

I starten var jeg lidt usikker på, om teknikken virkede, men bortset fra en enkelt gang, hvor strømmen gik, har det fungeret fint. Det er en kæmpe fordel, at jeg slipper for turen til sygehuset, og jeg føler mig meget tryg ved at sidde hjemme i min egen stue, fortæller Frank Antonsen.

Ifølge Karin Holland, direktør i Velfærd og Sundhed i Horsens Kommune, er afprøvningen af de telemedicinske løsninger kun det første skridt på en spændende teknologisk vej.

Jeg er glad for, at så mange borgere har taget godt imod projektet. Vi har lært en masse, men vi må også konstatere, at der er lang vej, før vi er i mål. Statistikken viser, at andelen af ældre bliver større i årene, der kommer. Derfor er det vigtigt, at også denne gruppe i så stor udstrækning som muligt kan klare sig selv og føler sig trygge ved at gøre det. Men brugen af telemedicinske løsninger vil være en fordel for alle kronisk syge borgere og for kommunens økonomi, fordi det frigør tid til mere alvorligt syge patienter.

Ca. 313 kronisk syge borgere har deltaget i Projekt Horsens på forkant med sundhed.

Læs mere på http://www.horsenspaaforkant.dk

 Fakta

  • Projekt Horsens på forkant med sundhed er et tværsektorielt udviklings- og forskningsprojekt
  • Projektet omfatter borgere med kroniske sygdomme som diabetes type 1 og 2, Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL), hjerterehabilitering og den ældre medicinske borger
  • Telemedicin omfatter forskellige typer digitalt understøttede sundhedsydelser
  • Borgeren foretager selv målinger af blodtryk, vægt, glykosetal m.m.
  • Ud fra det kan sundhedspersonalet følge, diagnosticere, behandle og rådgive om borgernes sygdomme
  • Målingerne sendes elektronisk via et ”Sundheds-hotspot” (en elektronisk platform) til en sundhedsfaglig, som borgeren kan tale med via skærm
  • ”Sundheds-hotspottet” skal forbedre borgernes muligheder for at mestre egen sygdom
  • Det skal også fremme samarbejdet mellem aktørerne i sundhedssektoren

Vælg periode for nyheder
« 2016
seneste 2017
JanFebMarAprMajJun
JulAugSepOktNovDec
Se seneste
Vælg kategori