Vis emner under Forside
Sundhedssporet på Husoddestien

Horsens Kommune er blandt de heldige 15 kommuner i Danmark der i 2012 har fået opsat et sundhedsspor af Naturstyrelsen. Horsens skal bidrage med 12.400 kr. eller ca. 1/3 af udgiften til sporet.
Der findes i forvejen ca. 50 sundhedsspor i Danmark.

Sundhedsporet ligger på Husoddestien efter broen over Sundet, med adgang fra Sølystvej.

Et sundhedsspor er en enkel måde at måle sin kondition på.
Sporet kan bruges enten i løb eller hurtig gang og man måler sin tid og går så ind og omregner tiden til ens konditionstal på tavler ved hjælp af oplysninger om ens alder, vægt og højde.
Sporet i Horsens er i alt 1 km langt, 500 m ud og 500 m hjem.
Det er meningen, at man skal komme igen og igen og måle sin kondition, så man får fokus på sit kondital og i bedste fald blive motiveret til at forbedre det !

Start og infotavler

Tavlerne til aflæsning er placeret ved p-pladsen på Sølystvej tæt ved fiskerhusene se kort.    

Motion og sundhedstilstand

Langmarksskolen bliver den skole som tilknyttes sporet og vil inddrage det i deres idrætsundervisning, men sporet er for alle aldre, såvel børn fra ca. 10 år, unge som ældre. Alle andre uddannelsesinstitutioner, foreninger m.v. er også meget velkomne til at benytte det.
Det er særlig vigtigt at man allerede i barndommen og ungdommen får grundlagt en god kondition og at dyrke sport og bevægelse, da konditionstallet altid vil falde med alderen.
Målinger viser at børn allerede i alderen fra 9 til 11-12 år taber i kondition på grund af stillesiddende skole og fritid, og det er et af sundsporets formål at vende denne udvikling ved bl.a. at have en skole tilknyttet.
Samtidig er det intentionen at få flere danskere ud i naturen og dyrke motion fremover.
Naturen holder nemlig altid åbent – og så er det gratis.

God kondition en af de allervigtigste faktorer for et godt helbred.  Mange undersøgelser har vist at bevægelse forebygger en lang række sygdomme og virker livsforlængende.

Sporet er markeret med svenskrøde pæle og har fjordudsigt på næsten hele strækningen.

Lær at bruge sundhedssporet:

Sporet er 1 km langt, det tager maks. ca. 20 min. at bruge sporet alt efter om du går eller løber og alt efter om du er i form.

Læs om sporet på plancherne ved Sølystvej inden du går i gang.
Medbring ur eller mobiltelefon til tidtagning og hav sportstøj på. Hav din vægt og højde klar.

Varm op i 5-10 minutter med rask gang eller løb.

Hvis du vælger at gå skal du gå i rask gang i et tempo så du kan holde det samme tempo ca. 1 km bagefter (noget anstrengende tempo). Sving med armene og ånd ud ca. hvert andet sekund.
Vælger du at løbe, skal du løbe i et tempo, så du kan løbe med samme hastighed ca. 1 km bagefter (noget anstrengende løbetempo og ånd ud ca. hvert andet sekund.) Tag Sporet 2- 3 gange inden for en uges tid og beregn din kondition ud fra disse tre tidtagninger ved hjælp af tavlerne. Derefter har du lært at bruge det og kan nu starte målinger af din kondition med jævne mellemrum.
Jo højere kondital, des bedre kondition har du.

Registrer dine resultater:

Naturstyrelsen samarbejder med den svenske hjemmeside Halssosporet. Her kan du bl.a. oprette en brugerprofil og gemme dine resultater fra sundhedssporet, hvis du har lyst. På den måde kan du følge din udvikling over tid.
Der kan også indtastes oplysninger om, hvordan du ellers får motion nok i hverdagen – f.eks. hundeluftning eller cykling. Så kan du få vurderet, om du bevæger dig nok.

Se link til andre sundhedspor i Danmark på Naturstyrelsens hjemmeside.


Indholdsansvarlig Helle Kühnel  Nielsen, tehkn@horsens.dk